انتخاب خبر: پس از انتشار گزارشی تحت عنوان «پرونده متروی اصفهان روی میز ایکوموس» در تارنمای «انتخاب خبر»، جواد شعرباف، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه در گفتگو با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه دروغ و جوسازی در خصوص ساخت مترو در اصفهان داستان قدیمی برایش شده، ادعا کرد که به عنوان یک ایرانی برای بناهای تاریخی کشور ارزش زیادی قائل بوده و به جرأت می تواند مطرح کند مترو به ماندگاری این آثار تاریخی نه تنها ضرری نزده، بلکه کمک بزرگی برای شناسایی و احیا این بناها کرده است.

به گزارش انتخاب خبر، اما آیا نگرانی برای تاریخ نصف جهان، نگرانی بی جایی است؟ پس چرا جمع بیشماری از دلسوزان میراث تاریخی کشور و اصفهان، براساس نظر ده ها کارشناس خبره میراث فرهنگی و باستان شناس و اصفهان شناس و همچنین دیدگاه های مراجع رسمی مانند شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور اقدام به تشکیل پرونده ای درخصوص تخلف آشکار در روند عملیات اجرایی قطار شهری اصفهان کردند؟ چه کسی راست می گوید، شاکیان یا شهرداری؟ مردم ایران و دوستداران تاریخ اصفهان کدامین حرف را باید بپذیرند، پاسداری از میراث فرهنگی یا تخریب آن؟

در پاسخ به این پرسش ها، ابتدا باید از روند رسیدگی به پرونده قضایی متروی اصفهان در تشکیلات دادگستری کشورمان آگاهی پیدا کرد. وکیل هزاران نفر از شاکیان عبور قطار شهری اصفهان از خیابان چهارباغ این شهر در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر، از ایجاد بروکراسی های فزاینده در این پرونده و خستگی تاریخی موضوع متروی اصفهان خبر می دهد و با اشاره به کندی روند رسیدگی به شکایت دوستداران اصفهان از سوی دستگاه قضایی، می گوید: در بدو امر می بایست مراتب گلایه مندی خودم را از تشکیلات دادگستری اعلام کنم، چرا که قوه قضائیه همت کافی در جهت به نتیجه رساندن شکایت هزاران شهروند دلسوز آثار تاریخی را به کار نمی بندد و با گذشت بالغ بر یک دهه از طرح این شکایت، متأسفانه پرونده همچنان در دادسرا و در مرحله تحقیقات مقدماتی است و این کندی به معنای عدم پیگیری جدی وظایف ذاتی قوه قضائیه است و چنانچه هشدارهای قانونی ما در خصوص تخریب آثار تاریخی شهر اصفهان بواسطه عبور قطار شهری همچنان جدی گرفته نشود، در این فاجعه قریب الوقوع، قوه قضائیه نیز همسو با شهرداری و سازمان قطار شهری اصفهان به حساب می آید.

وحید مشگانی فراهانی در تشریح آخرین تحولات پرونده قضایی مترو اصفهان افزود: در خصوص آخرین تحولات پرونده، لازم به توضیح است که عملاً بواسطه طولانی شدن پرونده رسیدگی، مقامات قضایی متعددی بر پرونده حاضر شده و هر کداموحید مشگانی فراهانی اقدامات معدودی را انجام داده اند؛ لیکن با تغییر هر بازپرس، جرِ تشریفات با سکون روبرو شده و به قولی این روزها پرونده دچار خستگی تاریخی شده است.

قوه قضائیه بر زیانبار بودن عبور قطار شهری از زیر آثار باستانی، اصرار و تأکید دارد
وی تصریح کرد: با وصف این که هیأت های مختلف کارشناسان منتخب قوه قضائیه بر زیانبار بودن عبور قطار شهری از زیر آثار باستانی، اصرار و تأکید دارند و بر همین مبنا 2 بازپرس در 2 برهه زمانی مختلف در شعبه 15 بازپرسی کارکنان دولت حکم به توقف عملیات اجرایی احداث قطار شهری اصفهان اتخاذ تصمیم نموده اند، لیکن هر بار مورد با مخالفت مقامات ارشد قوه قضائیه راه به جایی نبرده و متأسفانه عملیات احداث به قوت خود ادامه پیدا کرده است و این در حالی است که سالی چند پیش، از این شعبه بازپرسی در اصفهان نیز دستور مشابهی مبنی بر توقف عملیات اجرایی صادر شد که در شگفتی کامل به این دستور، کمترین وقعی نهاده نشد و برخلاف قانون، قطار به راه خود ادامه داد.

این وکیل دادگستری افزود: در آخرین اقدام شعبه پانزدهم، مدیرعامل اسبق قطار شهری اصفهان و استاندار وقت اصفهان و شهردار اصفهان درمورخ 2/9/1393 با قید «نتیجه عدم حضور جلب است» به شعبه جهت تحقیقات، احضار شدند که متأسفانه به استثنای یک نفر دیگر فراخوان شدگان، به دادرسی حاضر نشدند و جالب تر اینکه حکم جلبی نیز برای ایشان صادر نگردید!

وی ادامه داد: از طرف دیگر، در آخرین جلسه رسیدگی، قطار شهری اصفهان فردی را از طرف شهرداری اصفهان به نام آقای طراوت به عنوان عضو ارشد سازمان ایکوموس جهانی(شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی) به بازپرسی، تعرفه داشتند و ایشان پس از حضور، اعلام کردند که عبور قطار شهری از زیرگذر بناهای تاریخی اصفهان هیچ گونه خللی در تداوم این بناها ایجاد نخواهد کرد و شکایت دلسوزانه مردم به زعم ایشان و اداره متبوعش «دروغ و جوسازی» بیش نبوده که البته این مورد اخیر در مصاحبه چندی پیش آقای شعرباف، مدیر متروی اصفهان نیز صراحتاً تأکید و تأیید شده است.

نماینده تعرفه شده سازمان ایکوموس از طرف قطار شهری، جعلی بود
مشگانی فراهانی اضافه کرد: حال اینکه چرا ایشان دلسوزان جامعه را که بدون هیچ گونه نفعی و در راستای تکلیف اخلاقی، انسانی و اجتماعی خود فریاد هل من ناصر ینصرنی بر آورده اند، کذاب می خواند، امر قابل توجهی است.

وکیل هزاران نفر از شاکیان عبور قطار شهری اصفهان از خیابان چهارباغ این شهر، تصریح کرد: به هر روی بر آن شدم تا سمت آقای طراوت و صحت اظهارات ایشان را از سازمان ایکوموس پیگیر شوم و با نامه نگاری با این سازمان، مکتوبه ای به من واصل گردید متضمن اینکه این نماینده تعرفه شده سازمان ایکوموس از طرف قطار شهری نه تنها اظهاراتش مورد تأیید این سازمان نبوده، که اساساً سمت رسمی در این مجموعه نداشته و دست پر یک عضو افتخاری این اداره به شمار می آید، و به همین علت، نامه واصله را به ضمیمه این مصاحبه در اختیار خبر گزاری «انتخاب خبر» قرار می دهم تا مشخص شود کذاب کیست و چه کسانی نعل وارونه می زنند!

سند تخلف در عملیات اجرایی مترو اصفهان

سندی که نشان می دهد فرد معرفی شده از سوی شهرداری به دادگاه مترو اصفهان، جعلی بوده است.

وی در ادامه تشریح خود از وضعیت پرونده حقوقی متروی اصفهان گفت: به هر ترتیب با توجه به اینکه هیأت سه نفره کارشناسان منتخب قوه قضائیه در نظریه مورخ 25/7/91 خود صراحتاً بیان داشته اند: «...ارتعاش، کاهش  یافته ولی هرگز به صفر نمی رسد؛ لذا با توجه به ایجاد مشکلات بهره برداری ناشی از عمر مفید سیستم استهلاکی در درازمدت نمی توان از عدم اثرات تخریبی ارتعاش بر روی آثار و انبیه تاریخی اطمینان حاصل نمود» و همچنین «بررسی ها و معاینات فنی انجام شده در یک دهه اخیر توسط عوامل متخصص میراث فرهنگی نشان دهنده این است که روند ایجاد ترک و آسیب به گنبد، کاشی و آجر کارهای مدرسه چهار باغ افزایش یافته است» از یک رو و توجهاً به اینکه هیأت پنج نفره کارشناسان منتخب دادگستری در مورخ 6/10/1392 صریحاً اشاره می دارند که: «در اکثر مطالعات انجام شده، تأکید بر روی مسایل اقتصادی، ترافیکی، اجرایی و بعضاً مسائل فرهنگی بوده و کمتر به تاثیرگذاری بر پایداری ساختمان های تاریخی و سست و اثرات فرهنگی محل ایستگاه ها بخصوص در مسیر چهارباغ عباسی توجه شده است...» و همچنین «... لیکن آنچه می توان واقع گرایانه نتیجه گیری نمود این است که با توجه به مصالح مصرفی در ساخت ابنیه های تاریخی موجود در طول و در مجاورت مسیر عبور تونل های خط یک قطار شهری اصفهان در این محدوده اگر چنانچه آسیبی در شرایط عادی بهره برداری بوقوع نپیوندد، در شرایط اضطراری و غیرقابل پیش بینی دور از انتظار نمی باشد» و همچنین «... لذا از دیدگاه کاهش ریسک ناشی از وجود مشکلات احتمالی دورتر شدن از مناطقی که در آن ها ساختمان های با ارزش فرهنگی وجود دارند از اولویت برخوردار است».

حاکم میان ما و سازمان قطار شهری اصفهان قانون است
گرهی را که به دست می توان گشود، حواله به دندان نباید نکرد
این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: «با این نظر، مسیرهایی غیر از چهارباغ(مانند مسیر شمس آبادی) دارای ریسک کمتری در حین اجرا و بهره برداری هستند و خسارات جبران ناپذیر احتمالی را به حداقل خواهند رساند» و از دیگر رو؛ آثار زیانبار عبور قطار شهری اصفهان از زیرگذر آثار تاریخی، مخرب به حال این ابنیه بوده و برخلاف آنچه مسئولین قطار شهری مدعی هستند نه تنها خلاف این موارد به تأیید یونسکو نرسیده که بالعکس سازمان ایکوموس تمام موارد پیش گفته را تأیید و ورود خسارات را مدنظر قرار داده است که در این خصوص، ساده ترین کار مراجعه به سازمان مزبور و اخذ استعلام از آن است؛ کما اینکه ما قبلاً این کار را انجام داده ایم.

مشگانی فراهانی تأکید کرد: بنابراین نظر به اینکه طبق چهل و دومین صورت جلسه تنظیمی شورای عالی هماهنگی ترافیک در سال 1381، در خصوص عبور مترو مسیر اولیه خیابان شمس آبادی بوده و بعدها به دلایلی گنگ، نامفهوم و نامعلوم به یکباره مسیر فعلی جایگزین می شود که اندر آثار مخرب آن، جای هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد و با عنایت به اینکه حتی اندک امیدی به اصلاح امور و پاسخگویی صادقانه از ناحیه سازمان قطار شهری اصفهان، پیش رو گشوده نیست و موارد ارجاعی به دادگستری نیز کم کم به دست نسیان و فراموشی سپرده شده و با وصف اینکه ما وقع در ایامی نه چندان دور به وزارت کشور نیز از ناحیه اینجانب، راپرت داده شده که مع الأسف هیچ کدام راه به جایی نبرده و شاید تنها گزینه پیش رو، انعکاس مطالب و محتوای شکوائیه ی دلسوزانه جمع پرشماری از اهالی این سرزمین به سازمان های بین المللی و اقداماتی از این دست باشد.

وی با بیان اینکه به هر روی؛ حاکم میان ما و سازمان قطار شهری اصفهان قانون است و صلاح طرفین، تمکین به آن است تا در پیشگاه کرسی عدالت و انصاف، ناچار به بر آوردن بانگ «این المفر» نباشیم، تصریح کرد: امیدوارم که دم گرم ما در آهن سرد مسئولان، کارگر افتد و گرهی را که به دست می توان گشود، حواله به دندان نکرد.

عملیات ساخت مترو اصفهان به تأیید یونسکو نرسیده است
به گزارش انتخاب خبر، اما خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان که اظهارات جواد شعرباف، مدیر مترو اصفهان را منتشر کرده، به نقل از خبرنگار خود مدعی شده که ساخت مترو در رم، آتن و استامبول نیز که دارای بناهای تاریخی هستند سالهاست که انجام شده و هیچ گونه مشکلی برای این بناها ایجاد نکرده، از این رو ساخت متروی اصفهان نیز با همان تکنولوژی در حال ساخت است و تمامی نظارت ها برای نگهداری از این بناهای تاریخی انجام می شود.

این خبرگزاری اضافه کرده با توجه به این مسئله، خبرنگارش سری به سایت یونسکو زده و از دیدن جایگاه مترو اصفهان و تأییدهای این سازمان بین المللی در خصوص ساخت مترو احساس آرامش کرده است؛ چرا که نگهداری از این بناها برای همه مردم، مهم است.

چنین ادعاهایی البته معلوم نیست با چه اهدافی صورت گرفته، اما آنچه مبرهن است؛ برخلاف آنچه مسئولین قطار شهری و این رسانه، مدعی هستند نه تنها عملیات ساخت مترو اصفهان به تأیید یونسکو نرسیده، بلکه ایکوموس نیز آن را تأیید نکرده است.

برای روشن شدن موضوع، خبرنگار انتخاب خبر، نظرات یک عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران را جویا شد.

حسین رایتی مقدم که خود بارها به اصفهان رفت و آمد می کرده و از نزدیک، شاهد روند رسیدگی به پرونده قضایی متروی اصفهان در دو شهر اصفهان و تهران بوده، درباره سابقه عملیات متروی اصفهان که همگی نیز در مکاتبات اداره کل میراثحسین رایتی مقدم فرهنگی و سازمان قطار شهری اصفهان موجود است، می گوید: زمانی که اینجانب، مسئولیتی در جریان عملیات متروی اصفهان داشتم و به این شهر رفت و آمد داشتم، براساس نظر افراد مطلع و کارشناسان که بارها مطرح کرده بودند مترو نباید از مسیر خیابان چهارباغ عبور کند، ممنوعیت عبور مترو از محور چهارباغ با این هدف که این خیابان به یک محورآرامش بخش پیاده شهری تبدیل شود، تصویب شد.

وی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر تصریح کرد: اما ممنوعیت عبور مترو در خیابان چهارباغ تنها به این دلیل نبوده، بلکه به دلایل فنی، زمین شناسی و بسیاری مسائل دیگر باید تونل مترو از خیابان شمس آبادی طراحی می شد و مترو از خیابان شمس آبادی عبور می کرد.

مشاور فنی فرانسوی متروی اصفهان مخالف عبور قطار شهری از چهارباغ بود
این کارشناس میراث فرهنگی افزود: بارها جلساتی تشکیل شد و درخواست هایی برای تغییر مسیر مترو ارائه شد. اسناد و مدارکی هم از اولین مشاور فنی فرانسوی متروی اصفهان که استدلال های اقتصادی و فنی و میراث فرهنگی مبنی بر عبور متروی اصفهان از خیابان شمس آبادی ارائه کرده بود و منطقی هم همین بود، وجود دارد.

عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران ادامه داد: تمام نظرات مشاور فرانسوی متروی اصفهان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی ترافیک کشور وجود دارد و صورت جلسه هایی که رئیسان سازمان میراث فرهنگی که در اصفهان به همراه کارشناسان و مسئولان حضور پیدا کرده اند و صورت جلسه هایی که تنظیم شده است، اکنون تمام اسناد و مدارک آن ها وجود دارد.

اصفهان یک شهر نیست، دکه زرگری است
نصف جهان را ارزان نفروشیم
وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره ادعای وکیل پرونده حقوقی اصفهان مبنی بر جعل عنوان سازمانی فردی با نام «طراوت» در دادگاه متروی اصفهان، تصریح کرد: اسناد و مدارکی به روشنی موجود است که در جریان اعتراضات دوستداران اصفهان به عبور مترو از خیابان چهارباغ و تشکیل پرونده ای در دادگاه به همین منظور، فردی به عنوان نماینده ایکوموس ایران در دادگاه حضور پیدا کرده بود، که ایکوموس ایران به موقع و در اسرع وقت، مکاتباتی را با دادگاه متروی اصفهان انجام داد و پاسخ آن را به دادگاه داد و اسناد و مدارک مربوطه را ارائه کرد و نظر نماینده ایکوموس ایران هم این بود که نام فردی که در دادگاه، حضور پیدا کرده بوده، جعلی بوده است، و پاسخ آن را به دادگاه، ارایه کرد.

رایتی مقدم در پاسخ به سؤالی درباره آسیب های قطار شهری اصفهان برای آثار تاریخی این شهر، با ذکر یادی از استادان زنده یاد مهندس عبدالکریم پیرنیا و مرحوم آیت الله زاده شیرازی، گفت: استاد مهندس عبدالکریم پیرنیا 25 سال پیش که تدریس می کردند، بارها اعلام می داشتند و توصیف می کردند که اصفهان یک شهر نیست، دکه زرگری است که دانه دانه ارزش های آن را مانند جواهر، تراشیده اند و نصب کرده اند.

وی اضافه کرد: اقدامات فوق العاده و گسترده دیگری توسط استاد برجسته این سرزمین، زنده یاد باقر آیت الله زاده شیرازی صورت گرفت، و پس از اینکه استاد، 15 سال در اصفهان زحمت کشید، ارزش های پنهان اصفهان را آشکار کرد، و در شرایطی که تعداد 30  پاساژ در حوالی باغ هشت بهشت و باغ خیمه گاه اصفهان ساخته شده بود، و فقط دور کاخ هشت بهشت یک کوچه به جا مانده بود، آزادسازی این آثار ارزشمند تاریخی از سوی مرحوم آیت الله زاده شیرازی پیگیری و انجام شد.

رفت و آمد طولانی مدت مترو به آثار تاریخی، آسیب می رساند
دادگاه محترم باید در زمینه پرونده حقوقی متروی اصفهان پاسخگو باشد
عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران با بیان اینکه پس اصفهانی که اینقدر برای آن تلاش شده است، باید شأن خود را حفظ کند، تصریح کرد: کارشناسان معتقد هستند که در رفت و آمد طولانی مدت مترو، حتی به مدرسه چهارباغ هم آسیب خواهد رسید، چه برسد به این که کاخ جهان نما در بستر خیابان چهارباغ قرار دارد.

اما چرا پرونده متروی اصفهان همچنان در دادگاه، رسیدگی نمی شود؟ رایتی مقدم در همین رابطه گفت: این مسئله را باید از طریق شعبه دادگاهی که پرونده متروی اصفهان در آن گشوده شده است، دنبال کرد و دادگاه محترم باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه ایکوموس، اطلاعات و مدارک و مکاتبات خود را به یکی از شعبه های دادگستری تهران ارائه کرده است، افزود: بنابراین آن چیزی که خود دادگاه، حق تشخیص می دهد و خود دادگاه پیش از این تشخیص داده که درست است، باید به صورت رأی و نظر دادگاه صادر شود.

جواد شعرباف، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در واکنش به گزارش قبلی انتخاب خبر درباره متروی اصفهان، در مصاحبه با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرده که اسناد متروی اصفهان مبنی بر اینکه تخلفی در جریان عملیات حفاری تونل مترو صورت نگرفته است، همگی موجود است و مطرح کرده که مخالفان متروی اصفهان اقدام به جوسازی و دروغ پردازی می کنند. حتی خبرگزاری که این نقل قول را از آقای شعرباف، انتشار داده است ادعا کرده که اسناد متروی اصفهان همگی در وب سایت سازمان یونسکو موجود است. اما آیا این ادعاها صحت دارد؟

به گفته عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران، هر فرد یا سازمانی یا رسانه ای براساس اسناد، اظهارنظر می کند، پس مردم و دوستداران میراث اصفهان را باید راهنمایی کنند تا به سند مطرح شده، دست پیدا کنند.

رایتی مقدم تأکید کرد: افرادی که ادعا می کنند و همینطور مشتاق هستند که با راه اندازی مترو در اصفهان، اتفاق مثبتی برای شهر بی نظیر و یگانه اصفهان رخ می دهد، باید اسناد و مدارک این اتفاق مبارک هم از طرف موافقان و هم از طرف مخالفان ارائه شود و شهروندان، دادگاه و رسانه ها نیز به صورت متقن و دقیق، قضاوت کنند.

وی ادامه داد: آقای شعرباف و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ایکوموس و هر فرد یا سازمانی که ادعاهایی را درباره متروی اصفهان مطرح کرده اند، باید مدارک خود را ارائه کنند.

سازمان میراث فرهنگی کشور درباره حفاظت از آثار تاریخی، تکلیف قانونی دارد
در این مرحله که همگی کارشناسان و سازمان ها بر عبور متروی اصفهان از خیابان شمس آبادی تأکید داشته اند، اما این اتفاق نیفتاده است، سازمان ایکوموس آیا می تواند به تنهایی به پرونده، ورود پیدا کند و مانع عبور مترو از خیابان چهارباغ در اصفهان به عنوان محور تاریخی شهر شود؟

عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران در همین رابطه گفت: ایکوموس یک سازمان مردم نهاد است که جنبه بین المللی دارد، ایکوموس ایران شاخه ایران این سازمان است و جزو وظایف و تکالیف آن، روشنگری و ترویج فهم ارزش میراث فرهنگی و لزوم حفاظت از آن است و بیش از این نمی تواند اقدامی کند و اصلاً اجرای مقررات و قوانین در حوزه میراث فرهنگی بر عهده آن نیست.

وی تأکید کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و اداره متبوع آن در اصفهان باید در این زمینه پاسخگو باشند و با آنها مذاکره شود. این سازمان درباره حفاظت و حراست از آثار تاریخی، دارای تکلیف قانونی است و اسناد و مدارک متروی اصفهان و حتی قوانین و مقرارت در خصوص حفاظت میراث کشور را در اختیار دارد.

آسیب زایی متروی اصفهان از طریق مجامع داخل کشور پیگیری شود
اما در شرایطی که عبور متروی اصفهان از خیابان چهارباغ، قطعی شده است و حتی تونل آن نیز احداث گردیده و اکنون مسئولان سازمان قطار شهری اصفهان اقدام به احداث و تکمیل ایستگاه های مترو در محور تاریخی اصفهان می کنند، می توان پرونده متروی اصفهان را مانند برج جهان نما در یونسکو طرح موضوع کرد؟

رایتی مقدم اما اظهار امیدواری کرد مسئله متروی اصفهان و خطراتی که برای آثار تاریخی این شهر به دنبال دارد در خود کشور و از طریق دادگاه و حضور مؤثر دوستداران میراث کشور و به ویژه اصفهان حل و فصل شود.

وی معتقد است این مسئله یک پرونده داخلی است و طرح آن در مجامع بین المللی، صحیح نیست و مخالفان و موافقان باید به این مسئله توجه داشته باشند.

اما پرونده در دستگاه قضایی کشور در تهران و اصفهان مسکوت گذاشته شده است، بازپرس پرونده نیز بارها عوض شده و تاکنون اقدامی در جهت احقاق حق میراث اصفهان انجام نشده است. نظر مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران در این خصوص چیست؟ عضو هیئت مدیره این مؤسسه فرهنگی به خبرنگار انتخاب خبر گفت: یک شهروند که صرفاً عضو یک مؤسسه فرهنگی است چه قضاوتی می تواند انجام دهد و سازمان ایکوموس فقط می تواند قضاوت کند و این قضاوت ها نیز براساس اسناد و مدارک و آنچه که در بایگانی ها وجود دارد، انجام می گیرد.

حسین رایتی مقدم در بخش پایانی اظهارات خود، تأکید کرد: این اسناد و مدارک در اسرع وقت و قبل از آغاز به بهره برداری فاز دوم از خط یک متروی اصفهان باید بررسی شوند تا بتوان قضاوت بهتری درباره پرونده متروی اصفهان داشت.

تونل قطار شهری از خیابان چهارباغ اصفهان عبور کرده است
پروژه متروی اصفهان در خیابان چهارباغ، پایان یافته است
نظر و دیدگاه ایکوموس و شورای عالی ترافیک کشور و همچنین رأی بازپرس اولیه پرونده متروی اصفهان مبنی بر ممنوعیت عبور متروی اصفهان از خیابان چهارباغ بوده است.

اما نظر و دیدگاه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این خصوص چیست؟ فریدون الهیاری در همین رابطه به خبرنگار انتخاب خبر می گوید: اکنون مترو برخلاف نظر و دیدگاه هایی که وجود داشته است، از خیابان چهارباغ اصفهان عبور کرده و عملیات نهایی آن برای مکان یابی ایستگاه های آن در محور تاریخی اصفهان در حال انجام است.

فریدون الهیاریمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: اگر قبل از اجرای این پروژه، نظر و دیدگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و اداره متبوع آن در استان اصفهان جویا می شد، قطعاً نظر و دیدگاه ما برخلاف آنچه اتفاق افتاده است می بود.

وی افزود: اکنون پرونده خط یک متروی اصفهان در نزد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان مفتوح نیست که بتوان در خصوص آن به اظهارنظر پرداخت و آن را بررسی کرد، و درحال حاضر، این اداره کل بر روی خط دو متروی اصفهان مشغول به فعالیت می باشد.

الهیاری ادامه داد: تونلی که بین دروازه دولت و میدان انقلاب حفاری شده است، عملیات آن پایان یافته و پروژه متروی اصفهان در خیابان چهارباغ، پایان یافته است و اکنون ایستگاه های آن در حال تکمیل است.

حفاری تونل مترو در خیابان چهارباغ برخلاف مقررات بود
پروژه ی متروی اصفهان در محور تاریخی شهر باید کنترل شود

چرا برخلاف مصوبات ایکوموس، شورای عالی ترافیک کشور و همچنین دیدگاه های خود سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور عمل شد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اصفهان با این اتفاق، مخالفتی نکرد؟

مدیرکل این سازمان دولتی در پاسخ به این سؤال خبرنگار انتخاب خبر، تصریح کرد: ظاهراً از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور در گذشته، مخالفت های با عملیات اجرای متروی اصفهان در محور تاریخی اصفهان صورت گرفته است و حتی درگیری هایی نیز با مسئولان سازمان قطار شهری اصفهان پیدا کرده بودند، اما نهایتاً برخلاف نظر کارشناسان و سازمان های ذیربط، متروی اصفهان از خیابان چهارباغ عبور کرد و اکنون این سازمان و اداره متبوع آن در اصفهان درصدد بازگشایی مجدد پرونده سابق متروی اصفهان نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: امروز در شرایطی که متروی اصفهان از محور تاریخی شهر عبور کرده است، باید این پروژه به صورتی که آسیب زایی عبور مترو برای آثار تاریخی شهر از بین برود، مدیریت شود.

مترو نباید از خیابان چهارباغ عبور می کرد
بر حسن بهره برداری صحیح از مترو در اصفهان نظارت می کنیم

به گزارش انتخاب خبر، اکنون سخن از آن شده که بحث عبور متروی اصفهان از خیابان چهارباغ به دلیل تخلف هایی که صورت گرفته است، مانند برج جهان نما در سازمان بین المللی یونسکو طرح موضوع شود.

این را مردم ایران به خوبی می دانند زمانی پرونده برج جهان نمای اصفهان در این سازمان بین المللی گشوده شد و به سرانجام نیکی ختم شد که طبقات آن ساخته شده بود و حتی شهرداری اصفهان مشغول واگذاری واحدهای آن بود. در این صورت، پرونده متروی اصفهان چه وضعیتی در سازمان یونسکو پیدا خواهد کرد؟ در همین رابطه، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پاسخ به این سؤال خبرنگار انتخاب خبر در خصوص ایجاد مسیر جایگزین برای متروی اصفهان در خیابان شمس آبادی و تبدیل تونل حفر شده در خیابان چهارباغ به موزه، اظهار داشت: در این مورد نمی توان نظری داد، چون بعید است سازمان یونسکو اکنون در این شرایط زمانی، دیدگاه خود را اظهار کند.

الهیاری در تشریح سیاست های سازمانش درخصوص کاهش آسیب پذیری عبور قطار شهری اصفهان از مسیر خیابان چهارباغ گفت: نظر ما این است که آسیب زایی یک پروژه را باید کاهش داد، و در این راستا باید ضوابطی تعریف شود که آسیب های مترو و یا پروژه های دیگر به ابنیه تاریخی مهار شود و از بین برود.

وی افزود: آنچه موردنظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی کشور می باشد آن است که مترو نباید از خیابان چهارباغ عبور می کرد، اما درهرحال مترو از این خیابان عبور کرده است و اکنون مسئله مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که باید در بهره برداری از مترو، دغدغه ها و نگرانی هایی را که از لحاظ حفظ میراث در محدوده محور تاریخی اصفهان، یعنی خیابان چهارباغ و سی و سه پل وجود دارد، جدی گرفت و بر حسن بهره برداری صحیح از مترو در اصفهان به طوری که کمترین آسیب به آثار تاریخی این شهر وارد شود، نظارت کافی داشت.

تمام فعالیت های سازمان قطار شهری اصفهان رصد می شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: هشدارهای لازم در این باره به شهرداری و سازمان قطار شهری اصفهان داده شده است و آقایان معتقد هستند که آنها در مسیر بهره برداری از پروژه مترو از ابزارها و تکنیک هایی بهره خواهند گرفت که آسیب زایی متروی اصفهان برای ابنیه تاریخی از بین رفته و یا به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نظارت خود را در این حوزه اعمال خواهد کرد و آن را افزایش خواهد داد، تأکید کرد: این اداره کل اکنون به دلیل اینکه صرفاً در سال های گذشته، پرونده متروی اصفهان مطرح بوده و تخلفاتی نیز صورت گرفته است، نمی تواند به مباحث گذشته ورود پیدا کند، اما آنچه مسلم است در مورد ایستگاه هایی که اکنون در مسیر تونل خیابان چهارباغ اصفهان در حال حفاری و ایجاد است، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمام توان و همت خود را صرف آن می کند که در احداث ایستگاه های جدید، به طور دقیق آنچه مربوط به آثار تاریخی و میراث فرهنگی است، حفظ شده و رعایت شود.

الهیاری با تأکید بر اینکه آنچه مردم اصفهان مستحضر هستند، طی مدتی که عملیات متروی اصفهان در حال اجرا بوده است، چندین بار پروژه مترو هم متوقف شده است و هم ضوابطی برای آن تعیین شده است، افزود: اکنون کمیته راهبردی مشخصی وجود دارد که بر کلیه عملیات های مترو نظارت می کند. باستان شناسان مقیم این سازمان هم در کلیه ایستگاه های مترو استقرار پیدا کرده اند و تمام فعالیت های سازمان قطار شهری اصفهان را رصد می کنند.

در بهره برداری از قطار شهری، دغدغه و نگرانی دوستداران اصفهان را درنظر می گیریم
وی با بیان اینکه جزو وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مراقبت های فعلی از عملیات اجرای متروی اصفهان در محور تاریخی اصفهان می باشد، اظهار داشت: در مرحله بهره برداری از متروی اصفهان نیز این سازمان به انجام وظایف خود ادامه می دهد و در این مرحله، آنچه که دغدغه و نگرانی دوستداران میراث تاریخ و فرهنگی بوده است درنظر گرفته خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: نگرانی دوستداران اصفهان اکنون این می باشد که عبور قطار شهری موجب ایجاد لرزش هایی خواهد شد که برای بناهای تاریخی، آسیب زا خواهد بود، اما مسئولان سازمان قطار شهری اصفهان معتقد هستند تکنیک هایی وجود دارد که این مسئله را کنترل و مهار می کند، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم باید این نظارت را داشته باشد که از این تکنیک ها بهره گرفته شود.

کاخ جهان نما در جریان عملیات مترو کشف نشد
عملیات ایستگاه های مترو درگیری مستقیمی با کاخ جهان نما ندارد

به گزارش انتخاب خبر، اکنون بخشی از خاک خیابان چهارباغ اصفهان نشست کرده است و همچنین دیواره های مدرسه چهارباغ در این شهر در اثر ارتعاشات دستگاه تی بی ام(دستگاه حفاری تونل) آسیب دیده است. از طرفی جواد شعرباف، مدیر مترو اصفهان مدعی شده «کاخ جهان نما در حوالی دروازه دولت اصفهان در طی عملیات احداث تونل مترو در این شهر، کشف شده» که دوستداران اصفهان حتی معتقد به آسیب زایی قطار شهری اصفهان برای این ابنیه تاریخی می باشند. فریدون الهیاری در همین رابطه گفت: کاخ جهان نما اصلاً درگیر پروزه مترو در اصفهان نبوده است و نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پرداختن به موضوع کاخ جهان نما را به وظایف و مسئولیت های کمیته ای که قبلاً از آن تحت عنوان کمیته راهبردی نام برده شد، اضافه کرد و این اداره کل، بحث کاوش و پیدا کردن کاخ جهان نما را در دستور کار قرار داد و کاخ جهان نما اینگونه نبوده است که در جریان عملیات مترو کشف شود، بلکه کاخ جهان نما براساس یک کاوش باستان شناسی علمی که با نظارت پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور انجام گرفته است، کشف و پیدا شده است و اکنون نیز محل آن مشخص است و عملیات ایستگاه های مترو هم درگیری مستقیمی با کاخ جهان نما ندارد.

برنامه ریزی در خصوص حفاظت و عرضه کاخ جهان نما صورت می گیرد
وی افزود: منتهی بحثی که امروز وجود داشته آن بوده که در واقع در مورد آنچه که به عنوان آثار کاخ جهان نما کشف شده است باید برنامه ریزی در خصوص حفاظت، نگهداری و عرضه آن به علاقمندان میراث فرهنگی اصفهان صورت گیرد و این موضوع اکنون در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پاسخ به ادعای مدیر مترو اصفهان که مدعی شده «کاخ جهان نما در حوالی دروازه دولت اصفهان در طی عملیات احداث تونل مترو در این شهر، کشف شده»، گفت: کاخ جهان نما براساس کاوش های انجام شده، در محدوده عملیاتی مترو نبوده، بلکه در مجاورت این محدوده قرار دارد و این کاخ در واقع با یک کاوش باستان شناسی، کشف و پیدا شده است و اینگونه نبوده که در حین عملیات مترو پیدا شود.

وی با اشاره به نگرانی های دوستداران نصف جهان درباره آسیب پذیری کاخ جهان نما از قطار شهری اصفهان، گفت: کاخ جهان نما هیچگونه درگیری مستقیم با عملیات پروژه مترو ندارد و این کاخ در مجاورت ایستگاه مترو کشف و پیدا شده است و بحثی که وجود دارد آن است که مسئولان استان اصفهان از جمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری و سازمان قطار شهری اصفهان با گزینه هایی در خصوص حفاظت و بهره برداری از این کاخ مواجه هستد.

الهیاری ادامه داد: یکی از گزینه ها آن است که کاخ جهان نما روی پایه های تاریخی خود احداث شود و این گزینه اکنون در مرحله طراحی قرار دارد که ساختمان تاریخی کاخ جهان نما براساس شواهد و مستنداتی که در اختیار است، برای احداث، طراحی شود.

وی اضافه کرد: گزینه دیگری نیز مطرح شده و بر این اساس، افرادی بر این اعتقاد هستند که به لحاظ معماری و منظر شهری شاید احداث این بنا در ساختار کنونی خیابان چهارباغ ضروری و مناسب نباشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: چنانچه گزینه اول مورد تصویب قرار گیرد، احداث انجام خواهد شد و اگر گزینه دوم موردنظر باشد، نحوه حفظ و نمایش پایه های کاخ جهان نما در خیابان چهارباغ باید طراحی شود و آن را عرضه کرد.

شهرداری باید لرزش ناشی از عبور مترو از خیابان چهارباغ را مهار کند
اما مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان اصفهان معتقد است زمانی که باید درباره منع ورود مترو به خیابان چهارباغ، چاره ای اندیشیده می شد، اقدامی صورت نگرفت و اکنون در این باره کاری نمی توان صورت داد. این در صورتی است که بسیاری از دوستداران اصفهان به همت و تلاش وکلای دادگستری حامی میراث فرهنگی کشورمان پرونده ای را در مورد تخلفات متروی اصفهان در دستگاه قضایی دو شهر اصفهان و تهران گشودند، که به دلایل نامعلوم متأسفانه این پرونده به سرانجام مشخصی در جهت حفاظت و حراست از میراث نصف جهان ختم نشد.

حال شهرداری اصفهان مدعی شده که با آثار لرزه ای عبور مترو از محور تاریخی اصفهان مقابله می کند. پیش از این نیز علیرغم وعده ها و قول هایی که شهرداری در خصوص حفاظت از پل تاریخی سی و سه پل داده بود، متأسفانه دوستداران اصفهان با اتفاق غیرمنتظره ای تحت عنوان انحراف 80 متری دستگاه تی بی ام حفاری تونل قطار شهری اصفهان و آسیب به پایه های این پل تاریخی روبرو شدند!

اکنون خیابان چهارباغ نصف جهان با خطرات و آسیب های جدی در اثر عبور مترو از محور تاریخی شهر اصفهان مواجه است. در این باره چه می توان کرد؟ در این رابطه چه وظایفی به عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین دستگاه قضایی خواهد بود؟

الهیاری در واکنش به این نگرانی ها، گفت: مهمترین نکته آن است که باید روی ریل های مترو در مسیر خیابان چهارباغ و همچنین محدوده سی و سه پل، اقداماتی در راستای مهار لرزش صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: در این خصوص، برنامه ریزی هایی در رابطه با مترو و مسیر آن در خیابان چهارباغ  اصفهان پیش بینی شده است و این برنامه ها حتماً باید عملیاتی شوند، منتهی اظهار نظر دوستداران اصفهان و همچنین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، زمانی قطعی خواهد بود که این برنامه ها به مرحله اجرا رسیده و عملیاتی شود.

بهره برداری از مترو در چهارباغ مشروط به رعایت ضوابط میراث فرهنگی است
وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با هرگونه آسیب و لرزه ای که مترو بر پیکره تاریخی اصفهان ایجاد خواهد کرد، مقابله می کند، تصریح کرد: طبیعی است که انجام عملیات مترو و ادامه آن و همچنین بهره برداری از متروی اصفهان در محور تاریخی اصفهان مشروط به رعایت ضوابط مطرح شده توسط این اداره کل خواهد بود.

فریدون الهیاری تأکید کرد: اگر این ضوابط از سوی شهرداری و سازمان قطار شهری اصفهان رعایت نشود، متروی اصفهان فعلاً نباید از مسیر خیابان چهارباغ عبور کند، ضمن اینکه معتقد هستیم که به همت و تلاش مسئولان شهری و دوستداران اصفهان، این ضوابط حتماً درنظر گرفته خواهد شد.

خطر بیخ گوش تاریخ نصف جهان
کاهش یا حذف ارتعاش قطار شهری در مسیر چهارباغ غیرممکن است

به گزارش انتخاب خبر، اما آیا گفته های مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، پایان ماجرای متروی اصفهان خواهد بود؟ آن طور که فریدون الهیاری مدعی شده، تونلی که بین دروازه دولت و میدان انقلاب حفاری شده است، عملیات آن پایان یافته و پروژه متروی اصفهان در خیابان چهارباغ، پایان یافته است؟

اکنون چه باید کرد؟ تکلیف صدها سند و مدرکی که اکنون در بایگانی های تشکیلات دادگستری دو استان اصفهان و تهران، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران، شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور و همچنین سازمان قطار شهری اصفهان موجود است، چه خواهد شد؟ دوستداران اصفهان و هزاران نفر از شاکیان عبور قطار شهری اصفهان از خیابان چهارباغ این شهر درباره این سخنان، چه قضاوتی خواهند کرد؟ آیا تلاش های زنده یادان پیرنیا و آیت الله زاده شیرازی و صدها ایران دوست و عاشق میراث اصفهان در احیای تاریخ نصف جهان، بی نتیجه بود؟ برای سرمایه هدر رفته چه باید کرد؟ قطار شهری برود یا بازگردد؟!

آنچه مسلم است؛ خطر بیخ گوش تاریخ نصف جهان است، و برخلاف دیدگاه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و آرامش پیش از طوفان دستگاه قضایی و مسئولان شهرداری و مقامات مسئول میراث فرهنگی اصفهان، در هیچ شرایطی نمی توان ارتعاش ناشی از عبور قطار شهری اصفهان را از خیابان چهارباغ این شهر از بین برد و کاهش داد. یک فعال میراث فرهنگی در پاسخ به این ادعا، می گوید: همه ی گروه های علمی که بوسیله ی شهرداری اصفهان معرفی شده اند، اعلام داشته اند به هیچ وجه و در هیچ شرایطی نمی توان ارتعاش ناشی از عبور قطار شهری اصفهان را از خیابان چهارباغ از بین برد و کلیه تمهیدات بر این روش استوار است که ارتعاش را کمتر سازد و براین اساس چون پی مدرسه چهارباغ بر باتلاق و شن است، ارتعاش حرکت می کند و در درازمدت، آثار تاریخی بنا شده در حریم خیابان چهارباغ را ویران می سازد.

به منافع ملی، به میراث فرهنگی و به خرد و هوش مردم، پشت پا نزنیم
راهروی فعلی قطار شهری اصفهان در چهارباغ باید تبدیل به موزه شود

محمد علی دادخواهمحمدعلی دادخواه در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر تصریح کرد: پیش از این گفته بودیم که جلوی ضرر از هر کجا و در هر زمان گرفته شود، سود است؛ پس راهروی فعلی قطار شهری را همانگونه که دلسوزان این آب و خاک گفته اند، تبدیل به بزرگ ترین موزه خاورمیانه بنماییم تا جبران ندانم به کاری مدیریت شهری اصفهان بشود و از آسیب به سازه های تاریخی که قیمتی بر آن نمی توان تصور داشت، جلوگیری گردد و قطار، همانگونه که ده ها کارشناس گفته اند از مسیر خیابان شمس آبادی عبور کند تا به علم، به قانون، به منافع ملی، به میراث فرهنگی و به خرد و هوش مردم، پشت پا نزده باشیم.

این حقوقبان تأکید کرد: اما از آن رو که در این آشفته بازار، گمان آن می رود که مدیریت شهری اصفهان، حقیقت را بپوشاند، پیشنهادم آن است که در نگرشی علمی و حقوقی، به دور از هر نگرش سیاسی، نشستی در یکی از دانشگاه های اصفهان برگزار شود تا روشن گردد چه کسی حقیقت را پنهان می دارد؛ نشستی که قرار بود ده سال پیش در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شود، اما شهردار اصفهان به ناگهان، جلسه را ترک گفتند!

 

جهت عضویت در کانال تلگرام انتخاب خبر، برروی لینک زیر کلیک کنید.

https://telegram.me/entekhabkhabar

 

 

 

اخبار مرتبط:
پرونده متروی اصفهان روی میز ایکوموس
متروي اصفهان هنوز از ميراث ايرانيان قرباني مي‌گيرد
خط یک متروی اصفهان راه اندازی می شود
تخلف مدیران قطار شهری اصفهان محرز است
پرونده قضایی متروی اصفهان در آستانه طرح در مجامع بین المللی
از کاخ جهان‌نمای خاتمی تا لکه دار شدن شخصیت بین‌المللی ایران
شهرداری اصفهان به حکم دادگاه توجهی ندارد
آیا با تغییر دولت همه مشکلات بافت تاریخی مجاور مترو اصفهان برطرف شده؟!
دیوارهای مدخل ورودی مدرسه چهارباغ تخریب شد
سلب حمایت فرهنگی سازمان ملل از بنای ارزشمند میدان نقش جهان
نماینده میراث فرهنگی خواستار توقف احداث تونل متروی اصفهان شد 
تخت جمشید در حال نابودی است
ادامه تخلفات در جریان احداث تونل متروی اصفهان
امروز؛ دادگاه متروی اصفهان در تهران برگزار شد
صدور دستور توقف عملیات مترو در اصفهان
مدرسه‌ی چهارباغ با فعالیت مترو پیش از سی‌وسه پل تخریب می‌شود
همه تناقضات مهندس! مدیر عامل مترو:عبور مترو می تواند به سی و سه پل آسیب بزند
عبور کانال مترو سبب آسیب سی‌وسه‌پل شده است
پرونده متروی اصفهان بار دیگر به دادگاه کشیده شد
پيامد عبور مترو اصفهان از خيابان چهارباغ؛ سي‌و‌سه پل ترك برداشت
از سوی تشکل های غیر دولتی کشور؛ گشایش پرونده تخلفات مدیران متروی اصفهان در دادسرای تهران
راه بیراهه مدیران شهری در پرونده متروی اصفهان
متروی اصفهان را باید همچون جهان‌نما به سازمان یونسکو کشاند
همایش مترو اصفهان و ابعاد گسترده آن
لجبازی شورای شهر، شهرداری و میراث فرهنگی بر سر متروی اصفهان
احتمال نشست سي و سه پل وجود دارد
عمليات حفاري مترو اصفهان اطراف سي و سه پل باز هم متوقف شد
احتمال نشست خيابان در نزديكي سي و سه پل افزايش يافت
متروی اصفهان در تنگنای سیاست‌زدگی مدیران شهری
شهردار اصفهان در آستانه استیضاح شورای شهر