انتخاب خبر:

مدیر مسئول محترم سایت انتخاب خبر
 
باسلام و احترام؛
در پاسخ به گزارش مورخ 7/9/94 در سایت انتخب خبر با موضوع "مترو اصفهان؛ آبادساز یا ویرانگر"، خواهشمند است دستور فرمایید با استناد به ماده 23 قانون مطبوعات، جوابیه پیوست با رعایت شرایط مقرر در ماده مذکور درج گردد.
 
مهدی آکوچکیان
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل

در پاسخ به گزارش مورخ 7/9/94 سایت انتخاب خبر با موضوع "مترو اصفهان: آباد ساز یا ویرانگر"  با استناد به ماده 23 قانون مطبوعات، جوابیه سازمان قطارشهری اصفهان با رعایت شرایط مقرر در ماده مذکور ارسال می‌گردد. لذا خواهشمند است نسبت به درج جوابیه اقدام مقتضی صورت پذیرد.

1- وظیفه سازمان قطارشهری اصفهان توسعه خطوط ریلی درون شهری بوده و طبق قانون مجلس شورای اسلامی مصوبات شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به عنوان نهاد بالادستی برای این سازمان لازم الاجرا می‌باشد و تا کنون سازمان قطارشهری اصفهان تنها به وظیفه قانونی خود طبق مصوبات این شورا اقدام نموده است. اما باید تصریح کرد اصفهان شهری تاریخی است که با میراث و رودخانه زاینده رود آن (نه به متروی آن)  شناخته شده و سازمان قطارشهری هیچگاه به دنبال این نبوده است که با تخریب میراث به ساخت مترو بپردازد. گفتنی است کمک به حفظ آثار تاریخی و زیست محیطی از طریق علمی از اهداف سازمان قطارشهری بوده که در رسالت‌نامه این سازمان نیز ذکر شده است.

2- تاثیرات عبور مترو از محور چهارباغ بر میراث تاریخی و فرهنگی آن موضوع پرونده‌ای است که در شعبه 15 دادسرای عمومی و انقلاب (کارکنان دولت) تحت رسیدگی می‌باشد. کلیه دفاعیات و مستندات علمی و حقوقی لازم در پاسخ به ادعاهای مطرح شده به آن شعبه ارائه گردیده و همچنین مسئولان سازمان قطار شهری در جلسات رسیدگی توضیحات مقتضی را بیان داشته‌اند. از آنجایی که مرجع نهایی بررسی و تصمیم‌گیری نسبت به اظهارات و مستندات طرفین دعوا و نظرات کارشناسان دادگستری صرفاً مرجع قضایی رسیدگی کننده به پرونده می‌باشد و پرونده مذکور در حال حاضر در دادسرا مفتوح بوده و منتج به صدور کیفرخواست نیز نشده است، استخراج برخی مستندات آن پرونده (به خصوص در مرحله تحقیقات و بازپرسی) و دستاویز قرار دادن آنها در رسانه‌ها دخالت در امر قضا است و دارای وجاهت قانونی نمی‌باشد.

3- نحوه عبور و اجرای خط 1 متروی اصفهان از خیابان چهارباغ پس از انجام مطالعات کارشناسان مورد تایید سازمان میراث فرهنگی کشور و با اخذ تاییدیه و رعایت ضوابط مشخص شده توسط آن سازمان و در عمل به مصوبه شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در سال 85 (متشکل از 7 وزارتخانه و نهاد، به عنوان بالاترین نهاد تعیین کننده مسیر خطوط مترو در کشور) صورت پذیرفته است.

4- بر اساس تاییدات و مطالعات سازمان میراث فرهنگی علی‌رغم آنکه حریم و فاصله لازم ‌الرعایه برای بناهای مهم محور تاریخی چهارباغ از بر تونل شرقی 26 متر تعیین شده است. سازمان قطارشهری با بر 38 تا 40 متری تونل‌ شرقی از کنار آثار تاریخی مهم عبور کرده است (پیوست 1).

5- تمامی امور مرتبط با میراث فرهنگی در خط 1 با تایید 17 نفر از مسئولان استان و کشور از جمله معاون محترم میراث فرهنگی کشور تحت نظارت "کمیته راهبردی 5 نفره" متشکل از 1 نماینده استانداری، 1 نماینده شهرداری و 3 نماینده سازمان میراث فرهنگی در حال پیگیری و انجام است تا احداث و بهره‌برداری از مترو هیچگونه تاثیری بر روی آثار تاریخی در حال حاضر و آینده وجود نداشته باشد. سازمان قطارشهری خود را موظف می‌داند تمام دستورات کمیته 5 نفره راهبردی را اجرایی کند که از آن جمله می‌توان به باستان‌شناسی محل‌های احداث ایستگاه‌ها پیش از شروع عملیات عمرانی، احیاء ساختمان جهان نما، حفظ آبراهه کشف شده در عملیات باستان‌شناسی و حفظ و احیاء کف فرش چهارباغ اشاره کرد. علاوه بر آن نماینده و مشاور امین سازمان میراث فرهنگی، به عنوان مدیر طرح (عامل چهارم) در پروژه‌ مترو در خیابان چهارباغ عمل می‌نماید که همه عملیات تاثیر‌گذار از جمله روسازی تونل، ارتعاشات و... باید به تایید آن عامل برسند. همچنین بنا به مصاحبه‌های متعدد مدیرکل محترم میراث فرهنگی استان در عمل به مصوبات کمیته مذکور، کلیه عملیات عمرانی در محدوده خیابان چهارباغ عباسی توسط نمایندگان میراث فرهنگی کشور به صورت 24 ساعته نظارت می‌گردد و موضوعات میراث فرهنگی قبل از شروع هرگونه عملیات اجرایی در این محدوده به تایید آن سازمان می‌رسد.

6- علاوه بر نظارت‌های دائم توسط سازمان میراث فرهنگی، سازمان قطار شهری اصفهان در جهت صیانت از میراث تاریخی-فرهنگی و تسهیل عملکرد سازمان میراث فرهنگی، تاکنون بالاترین هزینه عملیات باستان‌شناسی شهری در کشور و حفظ آثار در میدان امام حسین(ع) و خیابان چهارباغ (قریب به 12 میلیارد ریال)، احیای کاخ جهان‌نما (قریب به 20میلیارد ریال)، از بین بردن ارتعاشات، روسازی تونل(قریب به 50 میلیارد ریال) را تقبل نموده است.

7- با درخواست سازمان میراث فرهنگی کشور، موضوع عملیات خط 1 مترو اصفهان از سال 2004 تا 2013 توسط کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در حال بررسی و پیگیری بوده است(پیوست 2 و 3- سایت یونسکو: http://whc.unesco.org/archive/2012/whc12-36com-19e.pdf ). در ادامه سازمان یونسکو در گزارش هیئت ارزیابی مورخ 6-8 ماه می 2013، صراحتاً نحوه اجرا و عملیات تونل خط1 در محور چهارباغ را تایید نموده است. گزارش مذکور در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در تاریخ 16-27 ماه ژوئن 2013 به تصویب همه اعضا رسیده و بدین ترتیب از دستور کار یونسکو به عنوان عالی‌ترین مرجع علمی بین‌المللی در امور میراث فرهنگی خارج شده و تنها در مورد خط 2 مترو درخواست اطلاعات و نیاز به انجام پروژه ارزیابی تاثیرات بر میراث (Heritage Impact Assessments-HIA) شده است. (پیوست 4- سایت یونسکو: http://whc.unesco.org/archive/2013/whc13-37com-20-en.pdf )

8- در مورد اظهارات مطرح شده درباره مشاور سازمان قطارشهری در امور میراث فرهنگی موارد ذیل قابل اشاره است:

- سازمان ایکوموس جهانی(شورای بین المللی بناها و محوطه‌های تاریخی) مشاور فنی سازمان یونسکو بوده که از بخش‌های مختلف با وظایف متفاوت تشکیل شده‌ است(کمیته‌های علمی بین المللی، کمیته‌های ملیو... ). همچنین اساسنامه کمیته میراث جهانی به صراحت اعلام می‌دارد کمیته‌های علمی بین المللی ارگان‌های فنی ایکوموس جهانی هستند به این اعتبار در قلمرو خاص خود مسایل ویژه حرفه‌ای را در چارچوب برنامه کلی ایکوموس مطالعه می‌کنند (پیوست 5) بدینگونه سازمان یونسکو از طریق ایکوموس جهانی و سپس کمیته‌های علمی بین المللی ایکوموس جهانی از اعضای آن درخواست می‌کنند تا نظرات خود را درباره مسائل میراث جهانی و... ارائه کنند تا در اجلاس‌های مختلف به اطلاع اعضاء کمیته میراث جهانی یونسکو (21 کشور تصمیم گیرنده) رسانده شود.

- کمیته علمی بین‌المللی آنالیز و مرمت سازه‌های تاریخی ایکوموس جهانی (ICOMOS-ISCARSAH) در سال 93 متشکل از 110 عضو شاخص جهانی بوده که خوشبختانه 3 ایرانی عضو آن بوده‌اند. همانطور که توسط آقای دکتر حجت رئیس کمیته ملی ایران نیز تایید شده است آقای حمیدرضا طراوت یکی از 110 عضو علمی و شاخص جهانی بوده که در این کمیته عضو می‌باشند.

- عضویت با عنوان متخصص (Expert) و وابسته (Associate) موضوعی است که در هر سازمان علمی داخلی و بین‌المللی روال عادی بوده و اعضای وابسته پس از 3 سال، امکان حق رای در جلسات مجمع عمومی را خواهند داشت (به طور مثال روندی که در دانشگاه‌های ایران نیز برای رده بندی اساتید با عنوان Assistant/Associate/Full Professor- استادیار/دانشیار/استاد تمام به کار برده می‌شود). با این حال در کمیته‌های علمی بین‌المللی ایکوموس جهانی در تمام موضوعات علمی از همه اعضاء دعوت به مشارکت شده و سپس درخواست اظهار نظر می‌شود.

- علی رغم مسائل فوق، حضور آقای حمیدرضا طراوت در آخرین جلسه بازپرسی به عنوان مطلع و مشاور سازمان قطارشهری اصفهان بوده (و نه به عنوان نماینده ایکوموس ملی یا جهانی آنچنان که در گزارش مورخ 7/9/94 سایت انتخاب خبر منعکس شده است) و در هرحال اظهارنظر ایشان در جلسه رسیدگی بنا به درخواست بازپرس محترم در آن جلسه و به جهت اطلاع از وضعیت خط 1 و کمک به تحقیقات و کشف موضوع صورت گرفته است.

ضمن اشاره به مصاحبه مدیرکل محترم میراث فرهنگی استان در متن گزارش مندرج باید تاکید کرد که در حال حاضر نظرات مسئولان سازمان قطارشهری اصفهان همان نظرات سازمان میراث فرهنگی کشور و استان است و این سازمان مصمم است با همکاری همه جانبه با میراث فرهنگی و به دور از جنجال‌های رسانه‌ای هر آنچه در "کمیته 5 نفره راهبردی" تصویب می‌شود را اجرایی کند.

در پایان سازمان قطارشهری اصفهان کما فی سابق از تمام متخصصان(به خصوص دانشگاهیان، مسئولان و اعضای کمیته ملی ایکوموس ایران و جهان، سمن‌های میراث فرهنگی و...) که پیشنهادات علمی تایید شده دارند جهت همکاری علمی در حوزه مترو و میراث فرهنگی دعوت به عمل می آورد.

باید تاکید کرد که اصفهان و شهروندان اصفهانی می‌توانند با استفاده از کمک متخصصان ایرانی مانند دیگر شهرهای تاریخی جهان در کنار بناهای تاریخی خود و تبدیل آن محورها به پیاده رو همچون آتن، رم، بارسلونا، میلان، لندن، پاریس، کلن، وین، مادرید، استابول، توکیو، برلین، قاهره و... مترو داشته باشند. ان‌شاالله اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی و تمدن ایران اسلامی با حفظ و اهمیت آثار میراث جهانی خود از لحاظ هماهنگی امکانات مدرن و مسائل میراثی نیز سرآمد شهرهای تاریخی جهان شود.

پرونده خط 1 مترو اصفهان در یونسکو تأیید شده است

پیوست1: فاصله 40 متری و نحوه عبور مترو از کنار سی وسه پل اصفهان

پرونده خط 1 مترو اصفهان در یونسکو تأیید شده است

پیوست 2: مکاتبات با میراث فرهنگی و ارسال اطلاعات به سازمان‌های یونسکو و ایکوموس جهانی جهت بررسی تاثیرات مترو در خط 1

پرونده خط 1 مترو اصفهان در یونسکو تأیید شده است

پیوست 3: تصمیمات کمیته میراث جهانی یونسکو جهت اعزام هیئت ارزیابی برای مترو درحال ساخت(خط1) اصفهان اجلاس 36ام در سال 2012

پرونده خط 1 مترو اصفهان در یونسکو تأیید شده است

پیوست 4: اعلام نتیجه گزارش هیئت ارزیابی (ماه می 2013) در اجلاس 37ام و خارج شدن خط 1 مترو از دستور کار یونسکو، همچنین درخواست کمیته میراث جهانی از ایران جهت ارائه برنامه، مسیر و تهیه گزارش Heritage Impact Assessment (HIA) برای خط 2 مترو

پرونده خط 1 مترو اصفهان در یونسکو تأیید شده است

پیوست 5: جایگاه کمیته‌های علمی بین المللی به عنوان ارگان‌های فنی ایکوموس جهانی

توضیحات انتخاب خبر:
میراث فرهنگی درزمره اموال عمومی محسوب می شود، و چاپ و انتشار مجموعه گزارش هایی پیرامون پرونده متروی اصفهان در «انتخاب خبر» در راستای حفظ و حراست از مهمترین دارایی های کشور و جهان و با هدف پرداختن به حق عمومی بوده است.

و اما درمورد جوابیه سازمان محترم قطار شهری اصفهان، نکاتی را به عرض می رساند:

1- ما هم بر این باور هستیم که به شیوه اخلاق و سنت ایرانی- اسلامی، گفتار سازمان قطار شهری اصفهان را مبنی بر صحت و درستی بدانیم، اما این سؤال مطرح است که چرا پرونده قضایی مترو اصفهان تاکنون بیش از ده سال به طول انجامیده است؟ قاعدتاً هزاران نفر شاکیان قطار شهری اصفهان علاقمند هستند هرچه زودتر پرونده به نتیجه برسد؛ پس دست دیگری در پی آن است که رسیدگی، سرانجام نیابد.

2- اگر واقعاً اعتقاد مدیران مترو اصفهان آن می باشد که اقدامات آنها درست است، چرا گزارش کارشناسان منتخب دادگستری ایران به عنوان خبرگانی که صلاحیت آنها از طرف قوه قضائیه، تأیید شده است را منتشر نمی کنند؟

چرا سازمان قطار شهری اصفهان تاکنون نظر کارشناسانی که چندین بار اعلام داشتند عبور مترو از مسیر فعلی، زیان بار است را به چاپ نمی رسانند تا مردم به واقعیت آنچه که از نظر فنی و قضایی گذشته است، آگاه گردند؟

3- به راستی این سؤال مطرح است که مسیر نخستین عبور مترو اصفهان از کدام خیابان بوده است؟ ما هرگز با داشتن مترو در اصفهان مخالف نیستیم، بلکه با مسیر اشتباه و زیان باری که معلوم نیست با کدام انگیزه پنهان و آشکار، این مسیر که نه فایده تجاری و نه تردد فراوان دارد، انتخاب گردیده است، مخالف هستیم.

مکان یابی مسیر فعلی عبور مترو از خیابان چهارباغ برای کاخ جهان نما، خیابان چهارباغ، مدرسه چهارباغ، کاخ هشت بهشت، مدرسه هنر و سی و سه پل زیان بار است و انتخاب مسیر فعلی برخلاف نظر کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسی بوده است.

4- اما فارغ از همه اینها، اگر واقعاً فردی که به بازپرسی شعبه 15 دادسرای عمومی معرفی شده است، همه صلاحیت آن را داشته که اظهارنظر کند، چرا ایکوموس ایران چنین موردی را رد کرده است.

این که سازمان قطار شهری اصفهان در جوابیه خود به گزارش انتخاب خبر اعلام داشته است شخصی عضو مجمعی بوده است، مثل این است که ما دربان کارخانه ای را بر این معیار بدانیم که می تواند در امور فنی نیز دخالت کند، چون او و مسئول فنی کارخانه هر دو عضو یک کارخانه هستند!

5- مدیریت سازمان قطار شهری اصفهان در پی آن است که متروی خیابان چهارباغ را با شهرهای آتن، پاریس و لندن مقایسه کند؛ یادآور می شویم همانگونه که در اولین نشست و حدود یازده سال پیش، دکتر اسپهبد، استاد محترم دانشگاه اعلام داشتند، مقایسه مترو اصفهان با مترو دیگر شهرهای دنیا خطا است، زیرا زیرساخت و پی و پایه پاریس و آتن و دیگر شهرهایی که در جوابیه سازمان قطار شهری بر آن اصرار شده است، سنگ می باشد، اما زیرساخت و پی و پایه ساختمان هایی که مورد استناد مخالفان عبور مترو از خیابان چهارباغ اصفهان است و اکنون در خستگی تاریخی به سر می برند، از باتلاق شن و ماسه است، و این مسئله، ارتعاش را به نحو فزونی انتقال می دهد؛ در صورتی که در شهرهای مورد ذکر، ارتعاش منتقل نمی شود.

6- آنچه سازمان قطار شهری اصفهان در مستندات ارائه شده در پیوست جوابیه خود اعلام داشته، ادعا است و نه دلیل، و اهل فن می دانند که تفاوت دلیل و ادعا تا چه فاصله ای است!

اینکه مدیریت وقت سازمان قطار شهری، نامه ای به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بنویسد، یک ادعا است، اما آیا متخصصان ایرانی که از نزدیک، مدرسه چهارباغ و سایر میراث فرهنگی در مسیر عبور مترو در خیابان چهارباغ را معاینه کرده اند، چنین نظری داشته اند؟ حق آن است که کسی که در آتش خانه می سوزد می تواند روایت گر صادق باشد، نه آنانکه دستی از دور در آتش دارند!

به نظر می رسد هیچ مرجعی صالح تر از متخصصان و متبحرانی که اکنون در ایکوموس ایران به مدیریت و نظارت ابنیه تاریخی می پردازند و از ناحیه سازمان یونسکو به آنان اختیار و اقتدار رسیدگی داده شده است، نمی باشد؛ پس سازمان قطار شهری اصفهان اجازه دهد تا به نظر آنان مراجعه کنیم؛ به شرط آنکه هرچه گفتند، عمل نماییم!

7- سازمان قطار شهری اصفهان اگر واقعاً دلسوز این آب و خاک می باشد، چرا به دستور موقتی که بازپرس محترم اصفهان در تعطیل و توقف عملیات اجرایی مترو در مسیر خیابان چهارباغ اصفهان داد، توجه نکرده است؟

اکنون نیز تا رسیدگی نهایی به پرونده قضایی مترو اصفهان، سازمان قطار شهری اصفهان از ادامه عملیات اجرایی مترو و احداث ایستگاه های مترو در دروازه دولت، خیابان چهارباغ و میدان انقلاب خودداری ورزد که فردا بسیار دیر است، زیرا از دروازه دولت تا پس از سی و سه پل، همه میراث فرهنگی است و تخریب آن قابل بازسازی، اعاده و ترمیم نیست.

8- و اما نکته فرخنده ای که در جوابیه سازمان قطار شهری اصفهان به چشم می خورد و امیدواریم که مدیریت این سازمان بر آن پایبند باشند، دعوت از متخصصان و متبحران، حقوقدانان و باستان شناسان است؛ باشد تا در یک نشست فرهنگی و علمی که هیچ شائبه سیاسی هم ندارد، در یکی از دانشگاه های شهر اصفهان، مردم و مدیران و کارشناسان گردهم آیند و ابعاد مسئله را بررسی کنند، و آن هم نه برای ما، بلکه برای پاسخ به تاریخ؛ چون بنا به نظر بسیاری کارشناسان، هیچ فن و طریقه علمی وجود ندارد که بتواند جلوی ارتعاش عبور مترو از محور تاریخی اصفهان را بگیرد، بلکه فقط می توان ارتعاش را کاست.

ما وظیفه خودمان می دانیم که در راه آگاهی مردم، حفظ میراث فرهنگی و پاسداری از ایران عزیز آنچه می دانیم بگوییم و امیدواریم که دیگران در همین سمت و سو اقدام کنند و از تشکیل جلسه ای که خبرگان بر آن اظهارنظر کنند، اقدام کنند تا حقیقت برای همگان روشن شود.

هزاران نفر شاکیان پرونده عبور متروی اصفهان از محور تاریخی شهر که هیچ سودی در این زمینه ندارند و عشق آنان به این سرزمین باعث طرح شکایت آنان شده است، از موضوع برگزاری نشستی در خصوص بررسی موضوع مترو اصفهان استقبال می کنند.

 

 

اخبار مرتبط:
مترو اصفهان؛ آباد ساز یا ویرانگر
پرونده متروی اصفهان روی میز ایکوموس
متروي اصفهان هنوز از ميراث ايرانيان قرباني مي‌گيرد
خط یک متروی اصفهان راه اندازی می شود
تخلف مدیران قطار شهری اصفهان محرز است
پرونده قضایی متروی اصفهان در آستانه طرح در مجامع بین المللی
از کاخ جهان‌نمای خاتمی تا لکه دار شدن شخصیت بین‌المللی ایران
شهرداری اصفهان به حکم دادگاه توجهی ندارد
آیا با تغییر دولت همه مشکلات بافت تاریخی مجاور مترو اصفهان برطرف شده؟!
دیوارهای مدخل ورودی مدرسه چهارباغ تخریب شد
سلب حمایت فرهنگی سازمان ملل از بنای ارزشمند میدان نقش جهان
نماینده میراث فرهنگی خواستار توقف احداث تونل متروی اصفهان شد 
تخت جمشید در حال نابودی است
ادامه تخلفات در جریان احداث تونل متروی اصفهان
امروز؛ دادگاه متروی اصفهان در تهران برگزار شد
صدور دستور توقف عملیات مترو در اصفهان
مدرسه‌ی چهارباغ با فعالیت مترو پیش از سی‌وسه پل تخریب می‌شود
همه تناقضات مهندس! مدیر عامل مترو:عبور مترو می تواند به سی و سه پل آسیب بزند
عبور کانال مترو سبب آسیب سی‌وسه‌پل شده است
پرونده متروی اصفهان بار دیگر به دادگاه کشیده شد
پيامد عبور مترو اصفهان از خيابان چهارباغ؛ سي‌و‌سه پل ترك برداشت
از سوی تشکل های غیر دولتی کشور؛ گشایش پرونده تخلفات مدیران متروی اصفهان در دادسرای تهران
راه بیراهه مدیران شهری در پرونده متروی اصفهان
متروی اصفهان را باید همچون جهان‌نما به سازمان یونسکو کشاند
همایش مترو اصفهان و ابعاد گسترده آن
لجبازی شورای شهر، شهرداری و میراث فرهنگی بر سر متروی اصفهان
احتمال نشست سي و سه پل وجود دارد
عمليات حفاري مترو اصفهان اطراف سي و سه پل باز هم متوقف شد
احتمال نشست خيابان در نزديكي سي و سه پل افزايش يافت
متروی اصفهان در تنگنای سیاست‌زدگی مدیران شهری
شهردار اصفهان در آستانه استیضاح شورای شهر