انتخاب خبر: سید محمود حسینی، استاندار اسبق اصفهان در گفتگو با «انتخاب خبر» با اشاره به بی نتیجه ماندن طرح شکایت دوستداران اصفهان مبنی بر عبور مترو از حریم خیابان چهارباغ و خسارت به آثار تاریخی گفت: قطعاً اقدامات صورت گرفته در جریان ساخت و عملیات مترو اصفهان تخلف است و اقدام مسئولان و بهره برداران قطار شهری اصفهان به نوعی عدم احساس مسئولیت بوده و باید روزی به مردم پاسخگو باشند. دادستان نیز مدعی العموم است و باید درخواست کند تا به مسئله تخلفات صورت گرفته در مسیر اجرای قطار شهری اصفهان رسیدگی شود و حتی شاکیان پرونده حقوقی مترو اصفهان می توانند به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرده و درخواست خود را مبنی بر رسیدگی به این پرونده به آن سازمان ارایه کنند.

به گزارش انتخاب خبر، تعداد شاکیان خط یک مترو اصفهان اکنون به بیش از 2000 نفر رسیده است؛ این در حالی است که رسیدگی به این پرونده همچنان از سوی دستگاه قضایی مسکوت گذاشته شده است. به نظر می رسد دستان پشت پرده همچنان مانع بررسی پرونده قضایی متروی اصفهان می شوند.

در حالی که محتویات پرونده قضایی خط یک قطار شهری اصفهان با بیش از 2 هزار شاکی در دستگاه قضایی تکمیل شده اما رسیدگی به این پرونده با تعلل مواجه شده است. شاکیان پرونده قضایی مترو اصفهان اما اذعان داشته اند که این پایان کار نیست و با افزوده شدن شاکیان دیگر، پیگیری تخلفات صورت گرفته در مسیر اجرای خط یک مترو اصفهان قطعاً از طریق مجاری دیگری دنبال خواهد شد.

سازمان قطار شهری اصفهان معتقد است هیچ تخلفی در خط یک مترو اصفهان در مسیر خیابان چهارباغ صورت نگرفته است. اگر ادعا می شود که هیچگونه تخلفی صورت نگرفته پس حرف و سخن بیش از 2000 نفری که اقدام به تشکیل پرونده قضایی در شعب مجتمع های قضائی و دادسراهای دو شهر تهران و اصفهان برعلیه مسئولان سازمان قطار شهری اصفهان و حومه درخصوص اصرار آنان بر عبور قطار شهری از محور تاریخی اصفهان نموده اند، چیست؟

از طرفی سازمان قطار شهری اصفهان پیش تر ادعا کرده بود که عملیات احداث تونل قطار شهری اصفهان تحت نظر سازمان جهانی یونسکو صورت گرفته است و هیچگونه تخلفی در این زمینه وجود نداشته است. همچنین این سازمان وعده داده بود به زودی اقدام به برگزاری نشستی با حضور منتقدین و شاکیان عبور مترو از مسیر خیابان چهارباغ و نیز موافقان عبور مترو از مسیر این خیابان می کند.

در گزارش قبلی انتخاب خبر بر این مسئله تأکید شده بود و حتی در جوابیه سازمان قطار شهری اصفهان به این رسانه نیز نسبت به برگزاری چنین نشستی اعلام آمادگی شده بود. اما متأسفانه تاکنون پاسخی از سوی مسئولان این سازمان مبنی بر برگزاری این نشست دریافت نشده و به نظر می رسد همین تعلل صورت گرفته ادعای شاکیان پرونده قضایی مترو اصفهان را تأیید می کند.

سید محمود حسینیحال، سید محمود حسینی به عنوان استاندار اسبق اصفهان که در دوران او عملیات اجرایی متروی اصفهان آغاز شد، چه اطلاعاتی از کم و کیف عملیات متروی اصفهان دارد؟

وی در همین زمینه به خبرنگار انتخاب خبر می گوید: مترو اصفهان طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و مطالعاتی که مشاور انجام داده مقرر شد که از خیابان شمس آبادی عبور کند و در زمانی هم که اینجانب استاندار اصفهان بودم به جد پیگیر این مسئله بودیم که مسیر پیشنهادی عوض نشود.

در جریان عملیات مترو، پایه های سی و سه پل آسیب دید
استاندار اسبق اصفهان افزود: اما بعد از تغییر استاندار، متأسفانه شهرداری و شورای شهر دوم اصفهان اصرار عجیبی داشتند که مترو از خیابان چهارباغ عبور کند.

وی تصریح کرد: عبور مترو از خیابان چهارباغ اصفهان مشکلات زیادی را برای میراث فرهنگی و مخصوصاً سی و سه پل داشت، در حالی که اگر قطار شهری از خیابان شمس آبادی عبور می کرد به راحتی از زیر رودخانه زاینده رود بدون آنکه آسیبی به سی و سه پل وارد کند عبور می کرد.

حسینی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه اینجانب از مدیریت استان اصفهان کنار رفتم، شهرداری و شورای شهر اصفهان با اصرار عجیبی اقدام به تغییر مسیر متروی اصفهان نمودند و بعد هم در جریان عملیات مترو، پایه های سی و سه پل آسیب دید و حتی ترک برداشت و این سرمایه عظیم ملی دچار خسارت شد و آسیب اساسی دید.

وی ادامه داد: منتهی سازمان قطار شهری اصفهان و مدیریت وقت شهرداری اصفهان سعی کردند جلوی نشت خبر و اطلاع رسانی در خصوص آسیب به سی و سه پل را بگیرند و با قید فوریت آسیب وارد شده به پل تاریخی اصفهان را فرمالیته کردند، و این در حالی بود که آسیب وارد شده به پایه های سی و سه پل به صورت اساسی تعقیب و اصلاح نشد.

قطعاً اقدامات صورت گرفته در جریان ساخت متروی اصفهان تخلف بوده است
استاندار اسبق اصفهان با بیان اینکه مجموعه شهرداری اصفهان باید در این زمینه پاسخگو باشد، تأکید کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده تا سازمان های نظارتی و به ویژه خود مدیریت فعلی استانداری اصفهان نسبت به اقدامات صورت گرفته در شهر پیرامون عملیات اجرایی خط یک مترو اصفهان رسیدگی کنند.

حسینی اضافه کرد: سازمان های مسئول ساخت و بهره برداری از قطار شهری اصفهان هزینه های اضافی زیادی صرف کرده اند و به آثار ملی کشورمان یعنی خیابان چهارباغ و سی و سه پل آسیب وارد کرده اند.

وی با تأکید بر اینکه در آینده با عبور قطار و مترو از زیر خیابان چهارباغ، مسجد چهارباغ نیز در معرض آسیب قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: قطعاً اقدامات صورت گرفته در جریان ساخت و عملیات متروی اصفهان تخلف بوده و اقدام مسئولان و بهره برداران قطار شهری اصفهان عدم احساس مسئولیت بوده و باید یک روزی به مردم پاسخگو باشند.

دستگاه قضایی باید پاسخگوی شاکیان پرونده قضایی مترو باشد
اما چرا علیرغم اینکه پرونده ای بر علیه مسئولان قطار شهری اصفهان در دستگاه قضایی تهران و اصفهان گشوده شده است، این پرونده همچنان مسکوت گذاشته شده است. حتی علیرغم پیگیری شاکیان پرونده و وکلای پرونده اقدامی در رسیدگی به پرونده حقوقی مترو اصفهان انجام نمی گیرد.

استاندار اصفهان در همین رابطه گفت: دستگاه قضایی باید پاسخگو باشد و باید از خود دستگاه قضایی پرسید.

وی افزود: اینجانب اطلاعی در مورد اینکه چرا دستگاه قضایی همچنان به این پرونده رسیدگی نکرده و یا اگر هم به پرونده رسیدگی کرده است از نتیجه رأی دادگاه و پیگیری های صورت گرفته بی اطلاع هستم.

مسئولان در مورد عملیات خط یک مترو اصفهان اطلاع رسانی نمی کنند
از طرفی وقتی از شهرداری اصفهان و زیرمجموعه آن در سازمان قطار شهری در خصوص عملیات اجرایی خط یک مترو اصفهان و عبور قطار از محور تاریخی اصفهان در مورد تخلف های صورت گرفته ایراد گرفته می شود بعضاً عنوان می کنند که کار از کار گذشته و هزینه های میلیاردی در جریان عملیات مترو اصفهان صورت گرفته و دیگر نمی توان مسیر فعلی متروی اصفهان را تغییر داد و یا آن را مسدود کرد.

سید محمود حسینی، استاندار اسبق اصفهان اما معتقد است: اگر واقعاً این افراد و سازمان ها خود قبول دارند که چنین تصمیمی غلط بوده است باید افراد و سازمان هایی را که چنین تصمیمات غلطی را در خصوص خط یک مترو ا صفهان گرفته به مردم و دستگاه قضایی معرفی کنند تا به تخلف های آن ها رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه بهرحال جلوی ضرر هرجا گرفته شود نفع است، خاطرنشان کرد: مطرح شده خیابان چهارباغ اکنون مسدود شود و عملیات ساخت مترو در این محدوده متوقف شود و مسیر به موزه یا چیزی مشابه آن تبدیل گردد.

این مقام مسئول اسبق استان اصفهان گفت: اکنون یکی از مشکلاتی که سازمان قطار شهری اصفهان و شورای شهر و شهرداری اصفهان با آن مواجه هستند این است که این سازمان ها در مورد عملیات خط یک مترو اصفهان اطلاع رسانی نمی کنند.

وی ادامه داد: این سازمان ها باید شفاف سازی و اطلاع رسانی کنند و مردم را در جریان عملیات خط یک مترواصفهان قرار دهند، چراکه در حال حاضر کسی محرم تر از خود مردم وجود ندارد و این سازمان ها حتی اگر هم اشتباه کرده اند، صراحتاً بگویند اشتباه کرده اند و این اشتباه را بازگردانند.

شاکیان قطار شهری اصفهان می توانند به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کنند
اما تکلیف شاکیان پرونده قضایی مترو اصفهان چیست؟ آنچه مسلم است تاکنون رقم شاکیان پرونده به بیش از 2000 نفر بالغ گردیده است.

استاندار اسبق اصفهان معتقد است شاکیان پرونده قضایی مترو اصفهان دوباره باید از طریق دادستان پیگیر شکایت خود باشند.

سید محمود حسینی گفت: دادستان، مدعی العموم است و باید درخواست کند که به مسئله تخلفات صورت گرفته در مسیر اجرای قطار شهری اصفهان رسیدگی شود و حتی شاکیان پرونده حقوقی مترو اصفهان می توانند به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرده و درخواست کنند تا به این پرونده رسیدگی شود.

سازمان یونسکو نسبت به ساختمان ارگ جهان نما نیز ایراد اساسی داشت
پس تکلیف ادعایی که سازمان قطار شهری اصفهان در خصوص تأیید مترو اصفهان از سوی یونسکو می کند، چیست؟

استاندار اصفهان در همین رابطه گفت: اینجانب در خصوص این ادعا اطلاع ندارم، اما آنچه من اطلاع دارم در زمان مدیریت اینجانب در استانداری اصفهان، سازمان یونسکو نسبت به ساختمان ارگ جهان نما نیز ایراد اساسی داشت و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در اصفهان حضور پیدا کردند و ایرادات یونسکو را مطرح کردند ولی شهردار وقت اصفهان نه تنها ایراداتی که یونسکو و سازمان میراث فرهنگی کشور می گرفت برطرف نکرد بلکه نسبت به ساخت طبقات بالا در ارگ جهان نما تسریع کرد و پس از صرف هزینه های کلان، شهرداری مجبور شد طبقات بالا را تخریب کند و میلیاردها تومان در این زمینه صرفاً به دلیل قبول نداشتن نظرات کارشناسی یونسکو و سازمان میراث فرهنگی هزینه شد.

مدیران گذشته و فعلی شهرداری و سازمان قطار شهری اصفهان پاسخگوی تخلف ها باشند
اما آیا می توان بین پروژه جهان نما در شهر اصفهان با پروژه مترو اصفهان مقایسه تطبیقی انجام داد و نهایتاً نتیجه گرفت که سرانجام مترو اصفهان توسط کوشندگان میراث فرهنگی کشور و دوستداران اصفهان سرنوشتی مانند برج جهان نما پیدا خواهد کرد؟ به عبارتی اکنون هزینه هایی در قبال اصرار سازمان قطار شهری اصفهان بر عبور مترو از محور تاریخی شهر اصفهان و خیابان چهارباغ صرف می شود و ایستگاه گذاری در خیابان چهارباغ انجام می شود و سپس نهایتاً شهرداری و سازمان قطار شهری اصفهان و حومه صرف هزینه های هنگفتی که شده مجبور می شوند که پروژه عبور مترو اصفهان در محور خیابان چهارباغ را متوقف کنند؟

سید محمود حسینی در پاسخ به این پرسش های خبرنگار انتخاب خبر گفت: شهرداری اصفهان و سازمان متولی ساخت قطار شهری اصفهان باید برای حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی ماندگاری مانند سی و سه پل، مدرسه و مسجد چهارباغ و خود خیابان چهارباغ پاسخگو باشند.

وی افزود: شهرداری اصفهان و زیر مجموعه آن در سازمان قطار شهری اصفهان نباید نسبت به تخلفات صورت گرفته بی تفاوت باشند و نهایتاً باید پاسخگو باشند.

استاندار اسبق اصفهان تأکید کرد: پاسخگویی در خصوص این پرونده نیز بر عهده مدیران گذشته و فعلی شهرداری و سازمان قطار شهری اصفهان باشد.

طی برگزاری نشستی باید به شبهات عملیات ساخت مترو پاسخ داده شود
چرا علیرغم اینکه در جوابیه قبلی سازمان قطار شهری اصفهان به گزارش انتخاب خبر ادعا شد که این سازمان آمادگی دارد تا طی برگزاری یک نشستی، مسائل فیمابین منتقدان و موافقان عبور مترو اصفهان از خیابان چهارباغ مطرح و بررسی شود و به انتقادات پاسخ داده شود، همچنان این نشست برگزار نشده است. این در صورتی است که حتی بیش از 2000 نفر از شاکیان پرونده قضایی مترو اصفهان و همچنین سایت «انتخاب خبر» از پیشنهاد سازمان قطار شهری اصفهان استقبال کردند.

استاندار اسبق اصفهان در همین رابطه گفت: این ادعایی که از سوی سازمان قطار شهری اصفهان و حومه مطرح شده یک گام رو به جلو است و اتفاقاً اگر مدیریت جدید شهرداری اصفهان جناب آقای دکتر جمالی نژاد این جلسه را برقرار کنند خیلی به نفع آینده قطار شهری و به نفع شهرداری اصفهان خواهد بود.

حسینی اضافه کرد: اینجانب که پیش از این مدیریت استانداری را بر عهده داشته ام از این اقدام شهرداری اصفهان استقبال کرده و اینکه چنین آمادگی برای پاسخگویی به شبهات پیرامون خط یک مترو اصفهان اعلام شده کار ارزنده ای بوده و امیدوار هستیم که این گفتگو و جلسه گفت و شنود فیمابین برقرار شود.

وی تأکید کرد: البته انتظاری که اکنون از آقای دکتر جمالی نژاد وجود دارد، انتظارات بالاتری است؛ به عبارتی از ایشان انتظار می رود برخی از مسائل و اشکالاتی که در جریان پروژه های توسعه شهری و میراث فرهنگی از جمله مترو اصفهان و بسیاری طرح های دیگر مطرح است را مرتفع کنند.

شهرداری باید نسبت به تخلفات احداث ساختمان ارگ جهان نما پاسخگو باشد
استاندار اسبق اصفهان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت پرونده حقوقی ساختمان ارگ جهان نما اظهار داشت: شهرداری اصفهان نیز در زمینه تخلفات صورت گرفته در جریان احداث ارگ جهان نما باید پاسخگو باشد و باید هزینه های گزاف صورت گرفته در این خصوص را به مردم شهر اصفهان بپردازد.

وی افزود: شهرداری اصفهان مجبور به تعدیل ارتفاع برج جهان نما شد ولی شهرداری همچنان باید رضایت سازمان جهانی یونسکو را همچنان به دست بیاورد.

حسینی خاطرنشان کرد: این سازمان، ایراد جدی و اساسی به ارگ جهان نما وارد کرد و ایراد سازمان آن بود که برج جهان نما آثار تاریخی میدان نقش جهان یا میدان امام(ره) را که ثبت جهانی شده، تحت الشعاع قرار داده و اگر برج جهان نما با این ترتیب و این ارتفاع ادامه پیدا کند، در حقیقت حتی ثبت جهانی میدان نقش جهان را زیر سؤال می برد.

استاندار اصفهان گفت: سپس از سوی شهرداری اصفهان مقاومت بدون دلیلی در برابر دستور سازمان یونسکو مبنی بر تعدیل ارتفاع ساختمان جهان نما صورت گرفت و همانگونه که شهرداری امروز درمورد عملیات احداث تونل قطار شهری اصفهان در مسیر خیابان چهارباغ هیچ منطقی و دلیل روشنی برای اینکه قطار از خیابان چهارباغ عبور کند نداشته است برای ارتفاعات بالای جهان نما نیز شهرداری فاقد منطق و دلیل روشنی بود، اما بعد شهرداری مجبور شد که ارتفاع ساختمان جهان نما را تعدیل کرده و طبقات بالایی آن را تخریب کند.

کارشناسان دادگستری معتقد به زیان بار بودن مترو برای آثار تاریخی هستند
سخنان سید محمود حسینی در حالی است که وکلای پرونده قضایی مترو اصفهان نیز اعلام می دارند تاکنون همه ی کارشناسان خبره و زبده دادگستری که به تقاضای شهرداری، طرح عبور قطار شهری اصفهان از حریم خیابان چهارباغ را بررسی کرده اند، بالاتفاق زیان بار بودن این طرح را برای آثار تاریخی اعلام داشته اند.

یکی از شاکیان پرونده قضایی مترو اصفهان در همین رابطه می گوید: برخی از مسئولان شهرداری می گویند میلیاردها تومان برای ساخت و بهره برداری از مترو در اصفهان هزینه شده است اما در صورتی که دلسوزان میراث فرهنگی می گویند ارزش سی و سه پل و یا مدرسه چهارباغ چقدر است؟

محمد علی دادخواه در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: بی گمان هیچ کس برای سوار شدن به قطار شهری به اصفهان نمی آید، اما خیل عظیم گردشگران جهانی مشتاق بازدید از آثار باستانی برآمده از حاشیه خیابان چهارباغ هستند، پس خردمندی حکم می کند ما این آثار تاریخی را که صدها سال است پابرجا مانده اند به دست خود ویران نسازیم.

شهردار اصفهان کژ راهه ی مدیریت پیشین شهرداری را ادامه ندهد
این حقوقدان تصریح کرد: بیش از 2000 نفر از شاکیان عبور قطار شهری اصفهان به حریم خیابان چهارباغ از شهردار اصفهان چشمداشت آن دارند که با یک اقدام خردورزانه، مسیر عبور مترو اصفهان را به خیابان شمس آبادی که از آغاز تعیین شده بود، بازگرداند و کژ راهه ی مدیریت پیشین شهرداری را ادامه ندهد.

وی با بیان اینکه تاریخ، گواه دادگری است و این کنش و واکنش ها را داوری خواهد کرد، تأکید کرد: پیگیری راه اشتباه، خود اشتباهی بزرگ تر است، پس امید و انتظار آن می رود تا با ترازوی منطق و دانش و ارزش های پایدار بر طرح عبور قطار شهری اصفهان از حریم خیابان چهارباغ بنگریم.

دادخواه خاطرنشان کرد: پیش تر ایکوموس به عنوان سازمان ناظر بر بناهای تاریخی، عبور قطار شهری اصفهان از حریم خیابان چهارباغ را برای آثار تاریخی زیان بار دانسته و اقدام مسئولان را محکوم کرده بود.

 

اخبار مرتبط:
پرونده خط 1 مترو اصفهان در یونسکو تأیید شده است
مترو اصفهان؛ آباد ساز یا ویرانگر
پرونده متروی اصفهان روی میز ایکوموس
متروي اصفهان هنوز از ميراث ايرانيان قرباني مي‌گيرد
خط یک متروی اصفهان راه اندازی می شود
تخلف مدیران قطار شهری اصفهان محرز است
پرونده قضایی متروی اصفهان در آستانه طرح در مجامع بین المللی
از کاخ جهان‌نمای خاتمی تا لکه دار شدن شخصیت بین‌المللی ایران
شهرداری اصفهان به حکم دادگاه توجهی ندارد
آیا با تغییر دولت همه مشکلات بافت تاریخی مجاور مترو اصفهان برطرف شده؟!
دیوارهای مدخل ورودی مدرسه چهارباغ تخریب شد
سلب حمایت فرهنگی سازمان ملل از بنای ارزشمند میدان نقش جهان
نماینده میراث فرهنگی خواستار توقف احداث تونل متروی اصفهان شد 
تخت جمشید در حال نابودی است
ادامه تخلفات در جریان احداث تونل متروی اصفهان
امروز؛ دادگاه متروی اصفهان در تهران برگزار شد
صدور دستور توقف عملیات مترو در اصفهان
مدرسه‌ی چهارباغ با فعالیت مترو پیش از سی‌وسه پل تخریب می‌شود
همه تناقضات مهندس! مدیر عامل مترو:عبور مترو می تواند به سی و سه پل آسیب بزند
عبور کانال مترو سبب آسیب سی‌وسه‌پل شده است
پرونده متروی اصفهان بار دیگر به دادگاه کشیده شد
پيامد عبور مترو اصفهان از خيابان چهارباغ؛ سي‌و‌سه پل ترك برداشت
از سوی تشکل های غیر دولتی کشور؛ گشایش پرونده تخلفات مدیران متروی اصفهان در دادسرای تهران
راه بیراهه مدیران شهری در پرونده متروی اصفهان
متروی اصفهان را باید همچون جهان‌نما به سازمان یونسکو کشاند
همایش مترو اصفهان و ابعاد گسترده آن
لجبازی شورای شهر، شهرداری و میراث فرهنگی بر سر متروی اصفهان
احتمال نشست سي و سه پل وجود دارد
عمليات حفاري مترو اصفهان اطراف سي و سه پل باز هم متوقف شد
احتمال نشست خيابان در نزديكي سي و سه پل افزايش يافت
متروی اصفهان در تنگنای سیاست‌زدگی مدیران شهری
شهردار اصفهان در آستانه استیضاح شورای شهر