انتخاب خبر: محمد جواد حق شناس، فعال سیاسی اصلاح طلب با ارسال نامه ای کوتاه به صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیل گر سیاسی خواستار پاسخگویی به اظهارات آقاى ابراهيميان، سخنگوى شورای نگهبان در گفتگو با ايرنا روز ٤ شنبه(21 بهمن 1394) با عنوان «از نحوه بررسى صلاحيت خبرگان بي خبرم» شد.

به گزارش انتخاب خبر، متن نامه این فعال سیاسی اصلاح طلب به دکتر زیباکلام به شرح زیر است: 

جناب زيبا كلام

سلام

لطفا مصاحبه آقای ابراهيميان، سخنگوى شورای نگهبان با ايرنا روز ٤ شنبه  با عنوان از نحوه بررسى صلاحيت خبرگان بي خبرم را دقيقاً بخوانيد. ممنون ميشوم اگر نظرى داشتيد آن را به استحضار ملت و مسولين برسانيد. / محمد جواد حق شناس

و اما صادق زیباکلام در پاسخ به درخواست دکتر حق شناس نوشت:

سرور عزیز و مکرم جناب آقای دکترمحمد جواد حق شناس استاد محترم دانشگاه آزاد

با سلام و تحیات از بنده خواسته بودید پیرامون مصاحبه آقای ابراهیمیان سخنگوی محترم شورای نگهبان پیرامون  اظهارات باور نکردنی مشارالیه در خصوص نحوه رسیدگی به صلاحیتها اظهارنظر نمایم. چرا که انسان نمی تواند باور کند که ابتدایی ترین حقوق شهروندی چگونه توسط شورای نگهبان پایمال می شود.

جناب دکتر حق شناس، وقتی اساس و بنیان یک پدیده ایی خلاف ابتدایی ترین و بدیهی ترین اصول دمکراسی و مردمسالاری باشد، طبیعی است که در نحوه اجرا بهتر از آنچه سخنگوی شورای نگهبان جناب ابراهیمیان گفته اند از آب درنمی آید.

اشکالات پدیده ای بنام ''تعیین صلاحیت'' نه یکی دو تا ست و نه محدود می شود به آنچه که جناب ابراهیمیان گفته اند. چون شورای نگهبان فرصت نداشته اسناد و مدارک یک داوطلب را بررسی کند، می گوید برای ما صلاحیت وی ''احراز'' نشد. به همین سادگی ابتدایی ترین حقوق شهروندی یک انسان پایمال می شود.

هزاران نفر رد صلاحیت شدند به استناد اینکه التزام شان به اسلام، به قانون اساسی و به ولایت فقیه برای شورای نگهبان ''احراز'' نشد. بهمین سادگی. حتی به یکی از هزاران تن از رد صلاحیت شده ها دلیل یا دلایل رد صلاحیتش گفته نشد.

اصولگرایان همواره در دوران انتخابات و در دفاع از مقوله ''تعیین صلاحیت'' می گویند که در همه نظام ها و کشورهای دیگر هم یک نهادی و یک دستگاهی وجود دارد که صلاحیت داوطلبین را بررسی می کند و ادامه می دهند که در هیچ انتخاباتی اینگونه نیست که هرکس که خواست بتواند داوطلب نمایندگی شود.

جناب حق شناس، جنابعالی استاد علوم سیاسی هستید و یقینا بهتر از بنده می دانید که این استدلالها دروغ بزرگی بیش نیستند و درهیچ نظام مبتنی بر مردمسالاری چیزی به اسم ''تعیین صلاحیت'' یا ''احرازصلاحیت'' وجود ندارد.نه در هند، نه در ژاپن، نه در بنگلادش، نه در مالزی، نه در اروپا، نه در آمریکا و نه در هیچ کشور دیگری که در آن انتخابات آزاد برگزارمی شود چیزی به اسم ''تعیین صلاحیت'' وجود ندارد.

تعیین صلاحیت اختراع بزرگ مردمسالاری دینی و ساخت جمهوری اسلامی ایران است. خیلی نیازی نیست که در خصوص مردمسالاری دینی کتاب و رساله بخوانیم. نفس رد صلاحیتها و نحوه برگزاری انتخابات بهتر از هر کتاب، رساله و سخنرانی گویای مردمسالاری دینی است.

جناب دکتر حق شناس عزیز، اساس و بنیان مردمسالاری برروی این اصل اولیه بنا شده که فرد و فقط هم فرد تنها مرجع تشخیص و تعیین صلاحیت و نهایتا تصمیم گیری است که به چه کسی رأی دهد. بهرعذر و بهانه ای و بهردلیلی این اصل بنیادی دستکاری شود و یک نهاد و مرجع دیگری به فرد بگوید که یک عده صلاحیت دارند و یک عده ندارند و تو از میان اینها که ما می گوییم صلاحیت دارند، می توانی انتخاب کنی، اسم آن نظام دیگر دمکراسی و مردمسالاری نیست.

ممکن است از دمکراسی خیلی هم شایسته تر و بهتر باشد اما اسمش دیگر دمکراسی نیست. اتفاقا عملکرد شورای نگهبان درستی فلسفه دمکراسی و حق بی چون و چرا و انحصاری فرد را در انتخاب به نمایش می گذارد. ایام بکام باد

پاسخ حق شناس به پاسخ زیباکلام

در پی پاسخ صادق زیباکلام به درخواست محمدجواد حق شناس برای اظهار نظر در باب مصاحبه نجات الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان، حق شناس هم نظر خود را درباره این مصاحبه اعلام کرد.

متن کامل پاسخ حق شناس به پاسخ زیباکلام به این شرح است:

بسمه تعالی
جناب اقای دکترصادق  زیباکلام
استادمحترم علوم سياسى دانشگاه تهران
باسلام وادب

ضمن تقدیر وتشکر از بذل توجه جنابعالی که به درخواست اینجانب قبول زحمت فرموده ونکاتی درخصوص گفتگوی جناب آقای دكتر نجات الله ابراهیمیان عضو حقوقدان وسخنگوی محترم شورای نگهبان با ایرنا مرقوم فرمودید ، درتداوم گفتگو به عرض  میرسانم ، بنده نیزهمچون جنابعالی اعتقاد به اصلاحات واصلاح طلبی دارم وبرای این مهم شناخت دقیق  کاستی ها وایرادها  راشرط لازم  دانسته و نکات زير را به اگاهى مى رسانم.

1)مفروض بحث بنده این است که نظام جمهوری اسلامی ایران قراربود برمبنای شعار"نه شرقی،نه غربی، جمهوری اسلامی"یک نطام سیاسی متمایز برمبنای دین مبین اسلام وارزشهای مردمسالاری دینی و الگویی برای جهانیان باشد.این نظام برخاسته از انقلاب اسلامی كه  در جغرافیای ميهن عزيزمان ایران تعریف میشود ، نوپاست وتارسیدن به دموکراسی یاتکامل مسیرى طولانی پیش رو دارد. امابنظرمیرسد سازو کارهایی که برای دوام وقوام اين نظام متعالی وارمانی تعیین شده اند یا بدرستی چیده نشده  یابدرستی عمل نمی کنند.

2)شورای نگهبان قانون اساسی بعنوان نهاد محافظ قانون اساسی و شرع مبين در جايگاه یک نهادقانونی مرجع قاعدتا میباید سمبل  رعایت قانون و عدالت باشد.امابنظرمیرسد آنچه در جریان تعیین صلاحیت های مجلس شورای اسلامی  و سپس خبرگان رهبری رخ داده است باالزام رعایت قانون اساسی و قوانین موضوعه،آیین نامه قانون اتنخابات خبرگان و عدل و انصاف همسو نبوده است.

3)از نظرحقوقی اقدام شورای نگهبان در رد یا قبول صلاحیت نامزدها دارای اثروصفی و نتیجه آن رد یا اثبات حقوق نامزدهاست که می باید به عنوان فعل نهاد داور و ناظر، مستند به قانون اساسی و قوانین مربوط به  تعیین صلاحیتها باشد وهمچنین در چارچوب اختیارات و وظایف    شورای نگهبان وبالحاظ نظر همه اعضا مرکب از همه فقها و حقوقدانان صورت گیرد.اما اظهارات  آقای دکتر نجات ا..ابراهیمیان حقوقدان و سخنگوی محترم شورای نگهبان در گفتگو با خبرگزاری ایرنا مورخ 21بهمن ماه   ناظر به این معناست که هیچ یک از موارد فوق رعایت نشده و بدین ترتیب نه قانون اساسی ونه قوانین موضوعه و نه آموزه های امام راحل ونه حتی نظرمقام معظم رهبری در خصوص انتخابات و حق الناس مورد توجه و ملاک عمل قرار نگرفته است.

4) استاد محترم جناب اقای زیباکلام، بنظرمیرسد در روند رسیدگی به صلاحیت نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بخشى از درون شورای نگهبان در جهت حمایت از جریانی خاص نظرات خود را بى توجه به نظرات سایر اعضای شورای نگهبان عملياتى  کرده است . عدم رعایت موازین قانونی و مقررات ايين نامه هاى داخلی شورای نگهبان و جایگاه قانونی سایر اعضا دراین روند رسیدگی، موجب بروز  اعتراض و نارضایتی  شده است.این انباشت نارضایتی و اختلافات داخلی بین اعضای شورای محترم نگهبان در  قالب  استعفاى اوليه جناب ابراهيميان  از عنوان سخنگويى و اظهارات اعتراضی مشار اليه  که  ایشان را فردی صادق وعالم در  علم حقوق میشناسم در برآینداین وضعیت  بنظرمیرسد این گروه  درون شورا در این انتخابات همه اعتبار اين نهاد محترم ودارای جایگاه ویژه وقانونی  را با كمال تاسف هزینه  کرده است.

5) حاصل اعمال چنین ردصلاحیت گسترده و تنگ نظرانه که باهیچ یک از ضوابط وقواعد شناخته شده حاکمیت مبتنی برعقلانیت ومنافع ملی انطباق ندارداین شده است که خیل عظیمی از فرهیختگان و نخبگان جامعه از حضور در رقابت های انتخاباتی با انطباق بندهایی از موارد قانون انتخابات که عدم اعتقاد و التزام عملی ایشان رابه دین مبین اسلام،جمهوری اسلامی،قانون اساسی وولایت فقیه گواهی میداد ، محروم شدند.در میان ایشان نام چندین وزیر وم عاون رئیس جمهور ،ده ها استاندار،معاون وزیر، مدیران کل و فرماندار دیده می شود.

همچنین در میان ردصلاحیت شدگان تعدادى قابل توجه  از جامعه ایثارگران همچون عزیزان آزاده، خانواده شهید، رزمندگان دفاع مقدس وجانبازان جان برکف نیزدیده میشود وعلاوه بر این چهره های شاخصی ازروحانیون بزرگوار و بیش از صدها عضو هئیت علمی دانشگاه که تربیت فرزندان این مرزوبوم را به عهده دارند مشاهده می شود.

با مروری بر این اسامی بزرگ و مظلوم باید بیش از آنکه نگران این عزیزان بود(گرچه حق آنها در این جریان نادیده انگاشته شده است) 

باید بیشترنگران کلیت نظام  جمهوری اسلامی باشیم که برای برپایی و تداوم آن خون صدهاهزار شهید به پای آن ریخته شده است. باید نگران اعتبار نهاد معتبر شورای نگهبان بود که اعضای محترم اين نهاد بسان متولیان امامزاده می بایدحرمت آن را بيش و پيش از ديگران حفظ میکردند،  نه اینکه با هزار افسوس در ریزش اعتبار و موقعیت آن پیشگام باشند.

از يزدان بزرگ براى اين كشور ابادانى  و استقلال و براى مردمانش رفاه و اسايش و ازادى ارزومندم.

محمد جواد حق شناس