روز دوم یعنی 20 ساعت پس از سقوط، امدادگران هلال احمر، اورژانس، ارتش، سپاه و کوهنوردان حرفه‌ای به پنج دسته تقسیم شدند و در شرایطی که باد شدیدی در حال وزیدن بود، خود را به ارتفاعات رساندند ولی روز دوم نيز بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت تا رازگشایی از منطقه سقوط هواپیما همچنان در هاله‌ای از ابهام بماند.

اما روز سوم تنها فرصتی بود که تیم‌های هوایی و زمینی می‌توانستند با تجسس‌های دقیق محل سقوط هواپیمای دوملخه را پیدا کنند ؛چراکه از روز چهارشنبه هوای کوهستان نامساعدتر از روزهای پیشین می‌شد. با وجود نزدیک به هزار نیروی امدادگر در مناطق کوهستانی سمیرم، تیم‌های مختلفی از جمله کماندوهای ارتش به قله‌های مختلف برای یافتن ردی از لاشه هواپیما صعود کردند. نزدیکی ساعت 10 صبح خلبان بالگرد سپاه پس از گشتزنی در کوهستان‌های منطقه «سی‌سخت» در 30متری قله شئ ناشناسی را می‌بیند که پس از نزدیک شدن به آن متوجه لاشه هواپیما می‌شود. اما در ادامه به اتفاقات چند روز گذشته برای یافتن لاشه هواپیما و پیکر جانباختگان ATR می‌پردازیم.

روز دوم حادثه

مکان‌یابی محل دقیق سقوط هواپیما از طریق ماهواره

به گفته مجتبی سرادقی، معاون سازمان فضایی کشور برای یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از کشورهای اروپایی و چین درخواست کرده‌اند که اگر ماهواره‌های‌شان تصویری را رصد کردند، خيلي سريع به ما اطلاع دهند.تصاویر و ساعت دقیق سقوط هواپیما را نداشتیم اما به ماهواره‌های برخی کشورها سفارش داده‌ایم که اگر از منطقه سقوط رد شدند به ما اطلاع دهند تا بتوانیم اطلاع‌رسانی صحیح را انجام دهیم.

معاون سازمان فضایی کشور گفت: این سازمان سامانه‌ای دارد که با کشورها ارتباط برقرار می‌کند به این معنا که در مواقع بحران کشورها از تصاویر یکدیگر استفاده می‌کنند.

دو هلی‌کوپتر هلال احمر در جست‌وجوی لاشه هواپیما بر فراز دنا

مرتضی سلیمی، ريیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به توضيح درباره آخرین وضعیت شناسایی و جست‌وجوی لاشه هواپیمای تهران- یاسوج پرداخت و اظهار کرد: به جست‌وجو ادامه می‌دهیم و هنوز هیچ اتفاق تازه‌ای نیفتاده است. دو بالگرد جمعیت هلال احمر اکنون در حال جست‌وجو در منطقه هستند.

15 تیم عملیاتی از تیم کوهستان در جست‌وجوی هواپیمای حادثه دیده

محسن مومنی،‌مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: 15 تیم عملیاتی و 75 نفر از تیم کوهستان برای جست و جو از ساعت 6 صبح وارد کوهستان شده‌اند، همچنین امروز با توجه به وضعیت هوا امکان جست و جوی هوایی از طریق بالگرد نیز فراهم خواهد شد.

در روز دوم از ساعت 6 صبح عملیات به طور جدی مجدد آغاز شده است. 15 تیم عملیاتی و 75 نفر از تیم کوهستان، مجدد به کوه بازگشته و جست و جو را آغاز کرده اند.

تیم تقسیم کار داشته و البته هلال احمر برا ي جست‌وجو تنها نیست و سایر دستگاه ها از جمله نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و ... در حال همكاري هستند و امیدواریم که امروز هواپیما پیدا شود.

یک فروند بالگرد در منطقه حضور دارد

یک فروند بالگرد دیگر در حال حضور یافتن در منطقه است. امروز با توجه به وضعیت هوا، بالگرد امکان پرواز دارد اما به دلیل تعدد قله ها، بالگردها نیز پرواز هوایی را در بخش‌هایی از منطقه می توانند انجام دهند.

در حال حاضر متخصصان سازمان هواپیمایی کشور نیز در منطقه حضور دارند و عملیات جست و جو بر اساس بررسی های نقشه‌ای و با توجه به نقاط GPS زنی انجام می‌شود و امیدواریم امروز جست و جو ها به نتیجه برسد.

حضور خانواده‌های نگران سرنشینان هواپیما در دامنه ارتفاعات دنا

تعدادی از خانواده‌های نگران سرنشینان هواپیمای سانحه دیده در دامنه ارتفاعات دنا حضور پیدا کردند. یکی از اعضای خانواده‌های سرنشینان هواپیمای سانحه دیده می‌گوید فردی با یک امدادگر تماس گرفته و گفته هواپیمای ما سقوط کرده و نیروهای امدادگر اعلام کرده‌اند یکی از راه‌ها، جست‌وجو در مناطقی است که از طریق تلفن همراه روشن یکی از سرنشینان رد یابی شده است.

مدیر روابط عمومی هلال احمر سمیرم با تکذیب خبر تماس یکی از مسافران گفت: شایعات بسیاری در فضای اطلاعاتی و رسانه‌ای وجود دارد. مردم اخبار را فقط از رسانه‌های رسمی دنبال کنند. دو تلفن همراه ردگیری شده است و با تحلیل مکان تقریبی این دو سیگنال، تیم‌های جست‌وجوگر در حال ادامه عملیات هستند.یکی دیگر از اعضای خانواده ها خواستار شده است که بالگردهای بیشتری به جست‌و جو بپردازند تا شاید اثری از عزیزان شان بیابند اما امدادگران به خانواده‌های نگران می‌گویند ارتفاع دنا دچار ابرناکی شده و برف و کولاک در جریان است، بنابراین کار جست‌وجو به سختی انجام می‌شود و بالگردها به سختی می توانند مشاهداتی داشته باشند. تا زمانی که برف و کولاک و شرایط ابرناکی در ارتفاعات 3500 متری قله‌های دنا وجود دارد، امکان جست و‌جو برای بازگشت بسیار دشوار است.آنان می‌گویند در شرایط موجود هیچ چیزی معلوم نیست و تنها باید به يافتن ادامه داد. سه تیم زبده امدادگر از ساعت پنج صبح امروز عازم مناطق احتمالی سقوط هواپیما شده‌اند و در حال جست‌وجو در این مناطق هستند.

امدادگران اعزامی با محل مورد نظر 200 کیلومتر فاصله دارند و در حال پیشروی به سوی منطقه احتمالی هواپیمای حادثه دیده در حرکت هستند. منطقه‌ای که احتمال می‌رود هواپیما در آن سقوط کرده باشد، در ارتفاع 3800 متری قرار داردکه شرایط جوی بدی بر آن حاکم است. منطقه احتمالی یک محدوده 100 کیلومتری در ارتفاعات دناست که دیوار کوهی صخره‌ای است. امكان دارد هواپیما در این منطقه سقوط کرده باشد.به گفته یکی از نیروهای امدادگر، با توجه به وجود ابرهای پرفشار بر قله های دنا، کار جست‌وجو برای بالگردها و تیم های امدادی بسیار دشوار شده است. همچنین اکیپ سگ‌های زنده یاب و تجسس به منطقه رسیده اند تا به امدادگران کمک کنند. از آنجا كه احتمال دارد هواپیمای سانحه دیده در ارتفاعات چهار هزار متری دنا سقوط کرده باشد، ساعت پنج صبح روز دوشنبه تمام گروه‌های امدادی با تجهیزات کامل در قالب تیم‌های کوهنوردی حرفه‌ای و نیز بالگردها و پهپادها عازم منطقه احتمالی سقوط هواپیما شدند تا به جست‌وجو ادامه دهند.

چهار بالگرد به دلیل شرایط بد جوی نتوانستند به عمليات ادامه دهند و برای سوخت‌گیری به آشیانه بازگشتند. به صورت زمینی نیز 60 کوهنورد حرفه‌ای در حال جست‌وجو در منطقه مورد نظرند.

حضور۴۰۰ نیروی پلیس برای تسریع عملیات امداد

سردار مهدی معصوم‌بیگی، رییس پلیس استان اصفهان از اعزام نیروهای امدادی و ۴۰۰نیروی پلیس به منطقه جنوب شهرستان سمیرم برای پیدا کردن هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج و اعمال محدودیت‌های انتظامی در این منطقه خبر داد.وی بيان کرد که از صبح روز دوشنبه نیروهای امدادی و ۴۰۰ نیروی پلیس در منطقه جنوبی شهرستان سمیرم عملیات جست و جو را آغاز کرده‌اند.

وی ضمن اشاره به اینکه پلیس راه تمامي محورهای اصلی و فرعی منتهی به این منطقه را تحت کنترل قرار داده، افزود: محور سی سخت-بیده مسدود است و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که تردد برای تمامي خودروهای امدادی و خدماتی تسهیل شود و محدودیت‌ها تا اطلاع بعدی ادامه دارد. همچنین پلیس آگاهی تیم‌های «دی‌وی‌آی»تشخیص هویت را برای شناسایی جان‌باختگان به شهرستان سمیرم اعزام کرده است.

تایید تماس یکی از مسافران ۱۰ دقیقه قبل از ناپدید شدن هواپیما

تجسس امدادگران در حالی ادامه دارد که آذری جهرمی وزیر ارتباطات در اینستاگرامش نوشت: درخصوص اخباری که در مورد وجود گوشی روشن یکی از مسافران طرح شد و نیز اخبار دیگری که روز گذشته در خصوص تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافران و صحبت با وی در هنگام پرواز مطرح شد، توضیحاتی را عرض می‌کنم. مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان‌روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است. ادعای یکی از خبرنگاران در خصوص تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافران و دو مکالمه ۳۰ ثانیه‌ای و ۷۲ ثانیه‌ای بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، این ادعا صحیح است. تماس اول در ساعت ۸:۵۶ در شمال پلیس راه نجف‌آباد به مدت ۳۱ ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت ۹:۲۸ و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن ۹:۳۴ صبح بوده است.

ادعای پیدا شدن قطعاتی از هواپیمای سقوط کرده

عصر دوشنبه فرماندار سمیرم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که قطعاتی از هواپیمای سقوط کرده در حوالی کوه‌های سی‌سخت پیدا شده‌است ولی باتوجه به صعب‌العبور بودن منطقه و شرایط جوی، عملیات تجسس به روز بعد موکول می‌شود. اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد بيان کرد: درست است که فرماندار سمیرم گفته اشیائی از هواپیمای حادثه دیده مشاهده شده است اما نمی‌توان به صورت ۱۰۰درصد تایید کرد که این اشیا قطعاتی از هواپیمای سانحه دیده است.

وی در ادامه افزود: با وجود شرایط جوی خاص در منطقه‌ای که حدس و گمان می‌رفت احتمال بیشتری برای سقوط هواپیما باشد مراجعه کردیم اما نتوانستیم اثری یافت کنیم. ادامه عملیات جست‌وجو فردا و با روشن شدن هوا ادامه می‌یابد. تیمی را در منطقه سی سخت و در ضلع جنوبی دنا به سمت کهگیلویه و بویراحمد مستقر کردیم تا علاوه بر جست‌وجوی بالگرد نیروهای امدادی، به صورت زمینی عملیات را در آن منطقه ادامه دهند.

روز سوم حادثه

اما از ساعت پنج و 30 دقیقه صبح روز گذشته تجسس‌ها با توجه به مساعد بودن وضعیت جوی آغاز شد و پس از چندین ساعت گشتزنی پهپادها و بالگردهای هلال احمر و سپاه بالاخره نشانه‌هایی از هواپیمای سقوط کرده در منطقه «نوقل» به‌دست آمد.امدادگران جمعیت هلال احمر و بالگرد نیروی هوافضای سپاه موفق به شناسایی محل دقیق سقوط هواپیمای مسافری تهران - یاسوج در ارتفاع بالای چهار هزار متر در منطقه «نوقل» یاسوج شدند.

جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرد با شناسایی محل دقیق سقوط هواپیما، 100 کوهنورد و امدادگر به سمت محل سقوط هواپیما رفته‌اند و پیش بینی می شود تا ساعتی دیگر به محل سقوط هواپیما برسند. همچنین مسئولان محلی هلال احمر حاضر در منطقه نیز بيان کردند به دلیل پراکندگی اجساد و قطعات هواپیما، همه شعاع نقطه مورد نظر توسط نیروهای عملیاتی هلال احمر به صورت دقیق جست ‌و جو می‌شود. ضمن آنکه کارشناسان شرکت هواپیمایی آسمان نیز برای پیدا کردن جعبه سیاه به نقطه مورد نظر اعزام خواهند شد.بر اساس این گزارش، به دلیل شرایط سخت جوی، فرود بالگرد در نقطه مورد نظر غیر ممکن است و اجساد باید به صورت دستی به پایین کوه منتقل شوند که این امر مستلزم صرف زمان است. همچنین تصاویری از محل سقوط هواپیما منتشر شده است که نشان می داد شماری از اجساد روی برف ها پراکنده است. مقام‌های محلی از مردم نیز درخواست کردند به محل حادثه نروند تا گروه های جست‌وجو به سرعت به محل حادثه برسند.کاپیتان سهیلی، خلبان بالگردی که موفق به پیدا کردن لاشه هواپیمای مسافربری شده‌است، در تشریح تصاویر هواپیمای سقوط کرده، گفت: بعد از یک ساعت جست‌جو، برخی قطعات بزرگ هواپیما را روی نوک یکی از قله های کوه دنا مشاهده کردم و این موضوع نشان می‌دهد که هواپیما به ارتفاعات برخورد کرده است.مرتضی سلیمی، ريیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نيز گفته است: انتقال اجساد به محض تایید شرایط جوی انجام می‌شود. تیم امداد هوایی به محل سقوط هواپیما اعزام شده تا شرایط جوی را برای انتقال هوایی اجساد بررسی کند. چنانچه شرایط از سوی تیم اعزامی تایید شود، کار انتقال اجساد آغاز خواهد شد.وی در عین حال گفت که بسکت‌هایی برای بسته‌بندی اجساد و انتقال آن‌ها به پایین از دیروز مهیا شده است.

دلایل تاخیر در پیداکردن لاشه هواپیما از زبان نماینده سمیرم

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس،‌ گفت: خوشبختانه تیم‌های امدادی توانستند لاشه هواپیمای تهران - یاسوج را در بالای روستای نقل پادنای علیا و بالای چشمه‌ای به اسم نور و در منطقه‌ای به نام پازن پیر پیدا کنند.

از روز اول که این حادثه اتفاق افتاد، بنده به عنوان نماینده سمیرم پیگیر این حادثه بودم. در همان روز اعلام شد که مردم محلی صدایی را از پشت منطقه نقل و کهنگان شنیده‌اند اما در روز اول و دوم به دلیل اینکه ابر غلیظی در بالای کوه دنا در منطقه پادنای علیا وجود داشت نتوانستیم شناسایی‌ را انجام دهیم.

وضعیت جوی و توپوگرافی منطقه اجازه فرود بالگرد در محل سقوط را نمی‌دهد

غفور راستین، رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: وضعیت جوی و وضعیت توپوگرافی تا ساعت 15 روز سه شنبه اجازه نشستن بالگرد در منطقه سقوط هواپیمای تهران یاسوج را نداده است اما بازهم بررسی‌ها در حال انجام است و بالگرد اورژانس نيز در منطقه مستقر است که اگر امکان فرود فراهم شد، در منطقه حضور یابد.

اگر بالگرد بتواند در منطقه مورد نظر پیدا شدن لاشه فرود بیاید، می‌توانیم اجساد را از طریق بالگرد جا به جا کنیم. اما تا این لحظه امکان فرود در آن منطقه وجود ندارد. نیروهای امدادی زمینی همگی بسیج شده و به سمت منطقه مشخص شده در حال حرکت هستند و همچنین نیروهایی از طریق هلی برد به منطقه خواهند رسید و با روش‌هایی که نیروهای هلال احمر تخصص دارند، می‌توانند اجساد را به پایین منتقل کنند.

رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان اصفهان ادامه داد: ممکن است روش‌ها و تاکتیک‌های دیگری را دیگر ارگان‌های حاضر در منطقه برای انتقال اجساد به پایین داشته باشند ولی باید منتظر بود تا نیروهای زمینی به منطقه برسند.

همه امکانات برای انتقال اجساد سقوط هواپیمای تهران یاسوج فراهم است

سیدعلی وفایی مقدم، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه شرایط و امکانات برای انتقال اجساد سقوط هواپیمای تهران یاسوج فراهم است. لاشه هواپیما در منطقه‌ای خطرناک و صعب‌العبور است که بالگردهای امدادی نتوانسته‌اند در محل فرود بیایند.

وی با بیان اینکه در حال تصمیم گیری برای انتقال نیرو هستیم، تاکید کرد: در زمینه نیروها و تجهیزات برای جمع‌آوری اجساد در قرارگاه سی سخت تصمیم‌گیری می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این مطلب که 51 تیم از مجموعه دستگاه‌های مختلف امدادی و نظامی و انتظامی در سمت جنوب کوه دنا و بیش از این تعداد نیز در شرق کوه دنا مستقر و آماده هستند، افزود: به علت اینکه شرایط منطقه مورد نظر سخت، سرد و صعب العبور است، بنابراین سازمان هوا فضا و شرکت فرودگاه‌های کشور و هوانیروز در حال تصمیم گیری برای فرود تیم‌های تخصصی و کارساز در نقطه مورد نظر هستند که شاهد سانحه و حادثه‌ای دیگر نباشیم.

پیش‌بینی برف و باران در ارتفاعات دنا از فردا

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به شرایط جوی و افزایش ابر و بارندگی در منطقه کوه دنا می‌گوید: بخش زیادی از عملیات انتقال اجساد باید تا صبح چهارشنبه انجام بپذیرد.

از اواخر روز سه شنبه در منطقه کوه دنا ابرهای بارشی رشد می‌کنند و به تدریج ابرها سطح منطقه را خواهند پوشاند. پرواز هلی‌کوپتر از ظهر چهارشنبه در منطقه غیرممکن است به همین دلیل زمان برای انتقال اجساد حادثه سقوط هواپیما محدود خواهد بود.مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط جوی باید بخش زیادی از عملیات انتقال اجساد در عصر سه شنبه تا صبح چهارشنبه صورت بگیرد، گفت: در دو روز آینده بارش باران در منطقه کوه دنا نیز افزایش می‌یابد و بارش برف نیز در این منطقه پیش‌بینی می‌شود.

انتقال اجساد جانباختگان سقوط هواپیما در کمترین زمان

علی محمد احمدی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: انتقال اجساد جانباختگان سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

وی افزود: حدود 100 کوهنورد و امدادگر از طریق زمینی یا بالگرد به محل سقوط این هواپیما اعزام شده‌اند. براساس پیش‌‌بینی‌های هواشناسی اعلام شده در ساعات آینده سامانه بارشی از شمال و شمال غرب وارد استان می‌شود و تلاش‌ها براین است تا هرچه سریع‌تر اجساد منتقل شوند.

احمدی بیان کرد: تلاش شبانه روزی کوهنوردان، امدادگران و نیروهای مردمی برای یافتن لاشه هواپیمای سقوط کرده و اجساد جانباختگان این سانحه هوایی به ثمر نشست و خانواده‌های آنان از بلاتکلیفی خارج شدند.

تلاش برای یافتن جعبه سیاه

محمد سعید شرفی، مدیر کل دفتر نظارت بر عملیات سازمان هوانوردی گفت: عکس‌های جعبه سیاه را به نیروهای امدادی و تکاورانی که هلی برد شده‌اند داده‌ایم که بتوانند آن را پیدا کنند. شرفی در پاسخ به این پرسش که شرکت سازنده این هواپیما در حال حاضر چه خدماتی باید انجام دهد گفت: همه نقشه‌ها و اطلاعات هواپیما را داریم، البته شرکت سازنده یکی از مجموعه‌هایی است که بايد در بررسی سانحه مشارکت کند؛ بنابراین کشور شرکت سازنده هواپیما به تهران دعوت شده‌ و دیشب به تهران رسیده‌اند. بعد از اینکه جعبه سیاه را پیدا کرده و مستندات را جمع‌بندی کنیم با حضور آن‌ها بخش‌هایی از بررسی سانحه صورت می‌گیرد.

منبع: روزنامه قانون