به گزارش انتخاب خبر، ساخت فيلمي با فيلم‌نامه‌اي قوي مي‌تواند مخاطبان بيشتري را با سليقه‌هاي متفاوت جلب كند. فيلم بدلكار كه كيومرث صمدي طاري فيلمنامه‌ي آن را نگاشته و خودش نيزكارگرداني‌اش را به عهده دارد مي‌تواند جزو فيلم‌هايي قرار گیردكه با ذائقه‌ي هنري مخاطبان خوش مي‌آيد.

چند روزي است كه فيلم‌برداري بدلكار در تهران به پايان رسيده است و حالا اين اثر هنري كه حاصل فعاليت‌هاي يك تيم كاملا حرفه‌اي است آماده شده تا به جشنواره‌هاي خارجي و حتي اكران در شبكه‌ي نمايش خانگي راه يابد. پايان فيلمبرداري بدلكار بهانه‌اي شد تا به سراغ عوامل ساخت اين فيلم برويم.

كيومرث صمدي طاري كه فيلم‌نامه‌ي بدلكار را نوشته است، مي‌گويد: بدلکار داستان زندگي بدلكار بازنشسته‌اي است كه در تمامي‌سالهايي كه مشغول كار بود بارها به جاي قهرمانان فيلم‌ها نقش‌آفريني كرد اما چرخ روزگار اتفاق‌هايي را برايش رقم مي‌زند كه پس از گذشت سالها او تبديل به قهرمان خودش و جامعه‌اش مي‌شود.

badalkar3

صدمي طاري كه كارگرداني بدلكار را نيز به عهده دارد مي‌گويد: از همان ابتداي كار تصميم گرفتيم فيلمي با رعايت همه‌ي اصول حرفه‌اي بسازيم؛ شايد به همين خاطر بود كه بستن كَست بدلكار بيش از يك ماه به طول انجاميد و خوشبختانه توانستيم كَستي نسبتا قوي را آماده و فيلم برداري را آغاز كنيم.

يكي از نقاط قوت بدلكار دعوت از بازيگراني است كه مشهور نيستند اما در وادي هنر براي خودشان اسم و رسمي دارند. شايد بتوان گفت تنها چهره‌ي مشهور فيلم بدلكار كاظم هژيرآزاد است كه ايفاي نقش اصلي را به عهده دارد.

كارگردان بدلكار مي‌گويد: در ابتداي كار قصد داشتيم براي ايفاي برخي از نقش‌ها از نابازيگران استفاده كنيم اما تجربه ثابت كرده استفاده از نابازيگران ريسك بالايي دارد به همين خاطر ترجيح داديم از بازيگران توانمندي كه در عرصه‌ي تئاتر فعاليت دارند دعوت به همكاري كنيم.

از انتخاب بازيگران بگذريم، يكي ديگر از مواردي كه مي‌تواند فيلم بدلكار سليقه‌ي مخاطبان را در بربگيرد تعداد لوكيشين‌هاي زيادي است كه براي فيلم برداري انتخاب شده است.

صمدي در اين باره مي‌گويد: لوكشين اصلي بدلكار خانه‌اي قديمي در خيابان مفتح بود اما از آنجايي كه از همان آغاز كار قصد داشتيم اثري متفاوت و قوي بسازيم فيلم‌برداري را در لوكشين‌هاي خاص ديگري مثل زندان قزل‌حصار، شهرك سينمايي غزالي ادامه داديم. با اين حال مطمئن هستم بدلكار با اين تعداد لوكشين‌ مي‌تواند تا حد زيادي انتظار مخاطب را برآورده كند.

در ادامه، رضا زنده‌جاه بازيگر سينما وتلویزيون كه در بدلكار هم ايفاي نقش كرده و به عنوان مدير توليد و جانشين تهيه كننده فيلم نيز فعاليت داشته است مي‌گويد: از آنجايي كه قصد داشتيم بدلكار اثري متفاوت باشد به صورت شبانه ‌روزی برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي انجام داديم و فكر مي‌كنم تلاش‌هايمان نتيجه بخش بود و به اميد خدا خروجي خوبي داشتيم.

وي در ادامه مي‌گويد: كار براي ما حساس بود و به همين خاطر روي انتخاب تك تك اعضاي گروه وسواس زيادي داشتيم وحتي سعي كرديم اين حساسيت را در فيلم برداري نيز داشته باشيم.

زنده جاه مي‌گويد: در بدلكار از جلو‌ه‌هاي ويژه و صحنه‌هاي اكشن نيز استفاده كرديم تا بيننده را به شوق بياوريم، هرچند با توجه به بودجه‌اي كه در اختيار داشتيم خلق صحنه‌هاي اكشن بسيار سخت بود اما خوشبختانه موفق شديم اين كار را به نحو احسن به سرانجام برسانيم.

همچنين وي ادامه داد: در بدلكار، دوربين به غير از يك سكانس كه سكانس پاياني است روي ريل قرار داشت و در بقيه‌ي سكانس‌ها هميشه همراه شخص اول فيلم بود. به نظر من اين دوربين، دريچه‌اي براي قضاوت شخصيت داستان نيست و تنها روايتگر بدلكاري كه با رسيدن به پايان عمر كاري‌اش با ‌مشكلاتي مثل بيماري و عدم توانايي انجام كارهايي كه در جواني حين كار انجام مي‌داد دست و پنجه نرم مي‌كند. به نظر من در اين اثر، دوربين چشم ناظر جامعه‌اي است كه قضاوت را به عهده‌ي خود جامعه مي‌گذارد و اين جامعه است كه بايد درباره‌ي قهرمان داستان نظر بدهد. در واقع مي‌توان گفت فيلم بدلكار يك روايت اجتماعي از يك طبقه‌اي از جامعه است كه به خاطر يك سري بايد و نبايدها مسير زندگي‌اش به سمتي مي‌رود كه سالها زندگي اش مي‌گذرد و شايد در نقطه‌اي به هدف و جايگاهي مي‌رسد كه خودش هم نمي‌دانست.

badalkar2

اين بازيگر سينما و تلوزيون ادامه مي‌دهد: به اميد خدا اگر در ادامه‌ي راه با مشكلي روبه رو نشويم و بتوانيم پروانه‌ي نمايش بدلكار را بگيريم حتما آن را به اكران عمومي خواهيم گذاشت. تمام تيم فيلم بدلكار براي اين است كه اثر راهي هنر و تجربه شود و در غير اينصورت براي نمايش خانگي اختصاص يابد.

زنده جاه كه در پرونده ي كاري‌اش تهيه‌كنندگي چندين اثر را ثبت كرده است مي‌گويد: براي ساخت يك فيلم خوب و پربازديد احتياج نيست كه سرمايه‌هاي زياد و عجيب و غريب صرف شود، فقط كافي است آدم‌‌ها با تخصص‌هاي خود در كنار يكديگر قرار بگيرند و يك نفر اين تخصص‌ها را مديريت كند. بدون شك همكاري اهالي سينما به عنوان بخش خصوصي مي‌تواند كمك بزرگي به چرخه‌‌ي اقتصادي اين حوزه داشته باشد، درست مثل كاري كه ما در ساخت فيلم بدلكار انجام داديم و خوشبختانه در اين ماجرا موفق و سربلند بيرون آمديم.

محمد ساربان، عليرضا جعفري، آرزو افشار، رضا زنده جاه، محمد مطهري پور، محمد رضا زارع ، صفورا لطيف، مسعود تفضلي مقدم، نوتاش صالحي، صدف اسپهبدي بازيگراني هستند كه در بدلكار نقش آفريني كرده‌اند. مجری طرح: علي مردمي، مدیر تولید و جانشین تهیه‌كننده: رضا زنده جاه، دستیار يك و برنامه‌ریز: خسرو پرویز ابراهیمی، بازنويسي فيلمنامه:كيومرث صمدي طاري و احمد‌رضا موسوي، مدير فيلمبرداري: فرهاد طالبی نژاد، دستیار یک فيلمبردار: امید‌کیانی، دستیار دو: حميد نجفي، طراح صحنه و لباس: علي عباسي، دستيار صحنه:ب هرام برخورداري، طراح گریم: رحیم مهدی خانی و محمد بهل‌گردی: مجری آقایان، کتایون عزیزی: مجری بانوان، صدابردار: علي علوي، دستیار صدا: امين جعفري، منشي صحنه: مریم نورچه ای، دستیاران کارگردان: محمد جواد سجاديان، ژیلا محمدخانی، احمد رضا موسوي، عكاس: مصطفي ثقفي راد، مدیر تدارکات: علي توكلي و دستيار تداركات: علي‌اكبر رستمي از ديگر عوامل اين فيلم هستند.

badalkar1