به گزارش انتخاب خبر، این کودک با هدیه سبد گل و نقاشی به معصومه ابتکار گفت: کرج باغشهری بوده که امروز تبدیل به کلانشهر شده و از آلودگی رنج می برد، بنابراین باید نگاه زیست محیطی ویژه ای به این شهر داشت. وی خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: برای رفع آلودگی کرج چاره جویی کنید.

http://static3.bornanews.ir/thumbnail/kSFdYD5VyEop/zKlnR2CgDMts54GkxMYEj8fvMMUiCETIT3Il7Z8QJ7YCZYBL8OGb1tkXRmfG0ZrOzG4dCpLzLSmmrKvCe4wUTs1e7ir7v151/458.jpg
به باور کارشناسان محیط زیست، آموزش رفتارهای درست زیست‌ محیطی باید از دوران کودکی فراگرفته شود تا تبدیل به یک باور ذهنی گردد و در وجود انسان های بالغ نهادینه گردد.

کلید رفع بحران‌های زیست ‌محیطی در آموزش و اصلاح رفتار انسان با محیط پیرامونش است و چه بهتر که این آموزش ها در دوران کودکی فراگرفته شوند. گروه مجازی «کودک و محیط زیست» باهدف برگزاری کارگاه‌های آنلاین برای پویندگان این حوزه راه اندازی شده است تا با توجه به حساس بودن آموزش درگروه سنی کودک، با انتقال تجربیات و هم افزایی، جلوی آزمون و خطا و تکرار اشتباهات گرفته شود.

این گروه مجازی با مدیریت بهاره قادری، کوشنده اجتماعی و حامی محیط زیست آغاز به کار کرده است. قادری متولد 1356 با مدرک کاردانی کامپیوتر است اما او از سال 1382 شروع به فعالیتهای اجتماعی نموده و تجربه فعالیت در حوزه‌های میراث فرهنگی، کودک و نوجوان، مبارزه با دخانیات و محیط زیست را دارد.
baharehghaderiبهاره قادری مدیر سایت www.sabzbashim.ir و کانال تلگرامی sabzbbashim@ و گروه های تلگرامی«ما و محیط زیست» و «کودک و محیط زیست» می باشد. او همچنین دوشادوش همسر خود مدیریت سایت www.childcancerinfo.ir و کانال تلگرامی childcancerinfo@ را برعهده دارد.

این حامی محیط زیست کشورمان درباره اقداماتی که تاکنون بستر آن را برای کودکان ایرانی فراهم آورده است، به انتخاب خبر می گوید: متاسفانه در ایران همیشه معتقد بوده‌ایم و ضرب‌المثل داریم که باید «فوت کوزه‌ گری» را برای خودمان نگه داریم و همین موضوع باعث شده کمتر از تجربیاتمان بگوییم و بنویسیم. در حالی که اگر همه با هدفی مشترک برای حفاظت از طبیعت یا هر حوزه ‌ی دیگری در حال فعالیتیم، و برایمان مهم است که در ارتقای فرهنگ کوشا باشیم، باید مصرانه تجربیاتمان را بنویسیم، منتشر کنیم و در اختیار دیگران بگذاریم. این تجربیات را «اسرارِ مگو» ندانیم و با مطرح کردن آنها در چنین گروه‌هایی، ضمن انتقال دانش، با همفکری و بهره بردن از دانایی و توانایی سایر دوستان موجب ارتقای شیوه‌های آموزشی و روش‌های کاری‌مان شویم.

آموزش محیط زیست، یک فعالیت میان رشته‌ای است
وی با بیان اینکه آموزش محیط زیست، یک فعالیت میان رشته‌ای است، تصریح کرد: چه در حوزه آموزش کودک و چه در حوزه آموزش بزرگسالان، نیاز به بهره گرفتن از تخصص‌های متنوع برای بهبود روش‌های آموزش و اثر بخشی آن داریم. استفاده از تجربیات مربیان کودک، روانشناسان، جامعه شناسان، مربیان خلاقیت و... موجب می‌شود شیوه‌های آموزشی پیشرفت چشم گیری داشته باشد.

مدیر گروه مجازی «کودک و محیط زیست» افزود: یک معلم دبستان که علاقمند به محیط زیست هم هست با حضور در چینین فضایی می‌تواند روش‌های مفیدی را برای آموزش در مدرسه و در کلاس درس بیاموزد، یک مربی خلاقیت با بهره جستن از تجربیات عزیزان آموزشگر حوزه‌ی محیط زیست قطعاً به شیوه‌های نوینی برای تدریسش دست خواهد یافت و همین طور آموزشگران و فعالان محیط زیست با بهره گرفتن از تجربیات ارزشمند این دوستان به طرح درس‌های منسجم تر و مناسبتری دست خواهند یافت.

بهترین سن برای آموزش پایدار کودکی ‌است
تأکید بر ایجاد مدارس فرهنگ طبیعت دوستی
قادری با اشاره به اهمیت یادگیری مسایل محیط زیستی برای کودکان اظهار داشت: کودکان، گنجینه‌های گرانبهای هر جامعه‌ای هستند. بهترین سن برای آموزش پایدار کودکی ‌است. قطعاً فردی که در کودکی با طبیعت مأنوس شود و راه‌های حفاظت از آن را بیاموزد و از زیبایی‌هایش لذت ببرد، در بزرگسالی هم در حفاظت از گنجینه‌های ارزشمند طبیعت کوشا خواهد بود.

این فعال کوشنده مدنی با تأکید بر ایجاد مدارس فرهنگ طبیعت دوستی ادامه داد: پایداری آموزش‌های دوران کودکی در حدی است که می‌گویند هر آن چه کودک خصوصاً در دوران پیش دبستانی بیاموزد، شخصیت آینده او را عمیقاً شکل می‌دهد؛ بنابراین اگر به فکر ساختن آینده‌ای هستیم که در آن انسان‌ها به طبیعت و زیستمندانش احترام بگذارند، باید به توسعه‌ی مدارس طبیعت و فرهنگی که در آن آموزش داده می‌شود بیاندیشیم و کمک کنیم تعداد این مدارس بیشتر شود. کودکان خود و اطرافیانمان را تشویق کنیم به این مدارس بروند و با طبیعت، دوستی کنند.

نبود آموزش پایدار و یادگیری مؤثر در جامعه ایران
مدیر گروه مجازی «ما و محیط زیست» در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ایران از لحاظ یادگیری های محیط زیستی برای اقشار جامعه از چه جایگاهی برخوردار است، گفت: حقیقتاً من آمار دقیقی در این خصوص ندارم اما براساس آنچه در جامعه می بینم قضاوت می‌کنم.

وی اضافه کرد: قطعاً اگر وضعیت آموزش و یادگیری در جامعه خوب بود، این همه معضل روزافزون محیط زیستی در ایران نداشتیم. وضعیت مصرف آّب، تخریب لحظه به لحظه‌ی عرصه‌های طبیعی، نابودی جنگلها، شکار، در خطر انقراض قرار گرفتن گونه‌ها، مصرف گرایی و تولید بیش از حد زباله، نداشتن فرهنگ بازیافت و... که همگی ناشی از نبود آموزش پایدار و یادگیری مؤثر است.

رقابت‌های سابق جایشان را به رفاقت‌های پایدار داده اند
بهاره قادری با اظهار امیدواری نسبت به اینکه پویندگان حوزه محیط زیست بتوانند با همفکری، هماهنگی، هم‌افزایی و انتقال تجربیاتشان گام های اثربخش تری در آموزش عموم جامعه بردارند، افزود: خوشحالم که به تازگی فضای خوبی در این زمینه ایجاد شده است و رقابت‌های سابق دارند جایشان را به رفاقت‌های پایدار و همکاری‌های ارزشمندی در فعالیت‌های اجتماعی می دهند.