دکتر محمدعلی دادخواه در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر خاطرنشان کرد: نزدیک به 10 سال پیش گروه کثیری از مردم ایران به دادگستری مراجعه داشتند و عبور مترو از خیابان چهارباغ اصفهان را زیان بار دانستند. این پرونده پس از فراز و نشیب های فراوان بالاخره به دادسرای کارکنان دولت در مرکز ارجاع شد و این مرجع با مراجعه به نظر بیش از 10 نفر از کارشناسان خبره، برجسته، صاحب نام و متبحر دادگستری عبور قطار شهری از خیابان چهارباغ شهر اصفهان را زیان بار اعلام نمود.

مترو آثار تاریخی اصفهان را ویران می کند
وی تأکید کرد: عبور مترو از خیابان چهارباغ زیان بار و برای آثار تاریخی احداثی در دو سوی این خیابان بسیار آسیب زا است. ساختمان مدرسه چهارباغ، ساختمان بازارچه بلند، ساختمان هشت بهشت، ساختمان هتل جهان و کاخ جهان نما همگی بناها و آثار ارزشمندی هستند که در دو سوی خیابان چهارباغ بنا شده اند.

این شاکی مترو اصفهان ادامه داد: در طرح اولیه قرار بود مترو اصفهان از خیابان شمس آبادی عبور کند، بنابراین تغییر جانمایی و احداث آن در مسیر فعلی یعنی خیابان چهارباغ اقدام غلط و ناشیانه ای بوده است که کارشناسان، خبرگان و دلسوزان این آب و خاک از نظر فنی و حفظ میراث فرهنگی بارها به آن اشاره داشته اند.

مترو اصفهان نباید در ایستگاه دروازه دولت به بهره برداری برسد
وی تصریح کرد: اکنون ایجاب می کند دادگستری با توجه به پرونده مفتوحی که در این زمینه در دست دارد اقدام عاجل به عمل آورد و قبل از بهره برداری مترو در ایستگاه دروازه دولت و عبور به داخل خیابان چهارباغ اصفهان حتماً اتخاذ تصمیم کند.

دکتر دادخواه به نمایندگی از 2500 نفر شاکی پرونده قضایی مترو اصفهان تأکید کرد: هرگونه غفلت یا تعلل دستگاه قضایی در اصفهان یا تهران پذیرفتنی نیست، چراکه اگر تصمیمات به موقع خود اتخاذ نشوند و دادگستری به رسالت و وظیفه خود درخصوص پرونده شاکیان قطار شهری اصفهان عمل نکند خسارات فراوانی و غیر قابل جبرانی به بافت تاریخی و میراث فرهنگی اصفهان وارد می شود.

تعلل دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده مترو اصفهان پذیرفتنی نیست
به گزارش انتخاب خبر، اکنون فاز دوم خط اول مترو اصفهان به بهره برداری رسیده است. ایستگاه دروازه دولت در آستانه بهره برداری است. اما باتوجه به قانون گریزی شهرداری اصفهان و غفلت دستگاه قضایی در اصفهان و مرکز در زمینه پرونده قضایی مترو اصفهان، آیا شاکیان پرونده مترو قصد دارند پرونده مترو اصفهان را به سرنوشت برج جهان نما دچار کنند؟ آیا شاکیان قصد دارند تا پرونده مترو اصفهان را در سازمان یونسکو مطرح کنند؟ آنچه مسلم است باید این اقدام با قید فوریت انجام گیرد. حتی اگر این اقدام هزینه هایی دربر دارد مسافرت به خارج از کشور و حضور در مقر سازمان یونسکو ضروری است و این اتفاق هر چه سریع تر باید رخ دهد.

در همین حال دکتر دادخواه معتقد است که مراجع بین المللی هنگامی مداخله می کنند که پرونده در تمامی مراجع داخلی طی شده باشد. به عبارتی؛ قبل از طرح پرونده در سازمان یونسکو مردم باید به هر مرجعی که اختیار، صلاحیت و توانایی رسیدگی به پرونده قضایی مترو اصفهان را دارد مراجعه کرده باشند. تا این لحظه متأسفانه دادگستری هیچ پاسخی به شاکیان پرونده قضایی مترو اصفهان نداده است؛ در صورتیکه در مورد برج جهان نما دادگستری اصفهان تصمیم ناروایی گرفته بود که بعداً یونسکو در آن دخالت کرد.

این حقوقدان حامی میراث فرهنگی تصریح کرد: اکنون شاکیان پرونده قضایی قطار شهری اصفهان با اعلام نظر کارشناسان خبره ای مواجه هستند که عبور مترو از محور تاریخی شهر اصفهان یعنی خیابان چهارباغ را زیان بار می دانند، بنابراین اگر شاکیان پرونده حقوقی مترو اصفهان به مراجع بین المللی مراجعه کنند با این جواب رو به رو خواهند شد که شاکیان نخست باید پرونده را در داخل کشور تعقیب و پاسخ دادگستری را دریافت کنند.

تعلل دادگستری در پاسخ به شاکیان پرونده مترو اصفهان غیر طبیعی است
اما وقتی دادگستری غفلت می کند و هیچ پاسخی در اختیار بیش از 2500 نفر از شاکیان پرونده حقوقی مترو اصفهان نمی گذارد می توان گفت که دادگستری اقدامی انجام نداده و تعلل کرده است و پرونده را مسکوت گذاشته است؟ در این صورت آیا می توان به سازمان های بین المللی اعلام نمود که دادگستری هیچ پاسخی به شاکیان پرونده قضایی مترو اصفهان نداده است؟ به نظر می رسد تعلل دادگستری اصفهان در پاسخ به شاکیان پرونده مترو اصفهان غیر طبیعی باشد. سکوت خود دادگستری چه در اصفهان و چه در تهران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. میراث فرهنگی اصفهان در خطر جدی است و در صورت تخریب میراث فرهنگی نصف جهان، جهان زیان خواهد دید. باید فکر و چاره ای اندیشید.

دکتر محمدعلی دادخواه به نمایندگی از 2500 نفر شاکی پرونده قضایی مترو اصفهان در همین رابطه گفت: این اظهارات را کاملاً تأیید می کنم. اما باز هم ساز و کاری که مجامع بین المللی مطرح می کنند این است که می گویند شاکیان باید به کمیسیون اصل 90 مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و بازرسی خود دادگستری مراجعه کنند. نهایتاً اینگونه نیست که مراجع بین المللی در این شرایط فوراً اظهارنظر کنند، ضمن اینکه سازمان ایکوموس مسئولیت سنگینی در این باره دارد. هرچند قبلاً صراحتاً به بازپرس مستقر در دادسرای کارکنان دولت گفته است که عبور مترو از خیابان چهارباغ را زیان بار می داند.

سازمان بازرسی فعلاً دخالتی در پرونده قضایی مترو اصفهان نخواهد کرد
گفتنی است؛ در گزارش قبلی انتخاب خبر قید شده بود که شاکیان پرونده قضایی مترو اصفهان درصدد هستند تا پرونده را از طریق سازمان بازرسی دنبال کنند. این حقوقدان که خود با جدیتی وصف ناپذیر پرونده قضایی مترو اصفهان را در محاکم قضایی دنبال می کند در تشریح اقدامات وکلای پرونده در سازمان بازرسی کشور گفت: وکیل حقوقی پرونده قضایی مترو اصفهان به سازمان بازرسی کل کشور مراجعه کرد، اما این سازمان اعلام نمود که ابتدا دادگستری باید به پرونده رسیدگی کند و پس از اظهار نظر دادگستری و تعیین تکلیف پرونده و عدم پاسخ مناسب به سازمان بازرسی مراجعه کرد. به عبارتی، تا هنگامی که پرونده قضایی مترو اصفهان تحت رسیدگی در دادگستری است سازمان بازرسی دخالتی در پرونده نخواهد کرد.

شاکیان قطار شهری اصفهان از دادگستری به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت می کنند
این حقوقدان در پاسخ به این سؤال خبرنگار انتخاب خبر که با این حال تکلیف پرونده قضایی مترو اصفهان چیست، تأکید کرد: شاکیان پرونده قضایی مترو اصفهان و مردم شریف اصفهان باید به نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی مراجعه کنند تا مجلس از طریق تذکری که نمایندگان می توانند به قوه قضائیه دهند نسبت به این مورد توجه بیشتری از ناحیه قوه قضائیه را خواستار شوند.

نهادهای مدنی مدعی حمایت از میراث فرهنگی اصفهان مستأصل شده اند
اما وقتی جامعه مدنی متأسفانه در اصفهان فعال نیست و تعداد زیادی از نهادهای مدنی مدعی حمایت از میراث فرهنگی اصفهان بی توجه به این مسئله هستند و مستأصل و منفعل شده اند، وظایف 2500 نفر شاکی پرونده قطار شهری اصفهان چیست؟ دکتر محمدعلی دادخواه در همین رابطه گفت: شاکیان پرونده قضایی مترو اصفهان باید به مراجع ناظر به عملکرد دادگستری یا مراجع هشدار دهنده به دادگستری مراجعه کنند. در هر صورت برابر با قانون اساسی قوه قضائیه نهاد مستقلی است اما با این حال می توان از طریق تذکر و یادآوری نمایندگان مجلس توجه بیشتر دادگستری به موضوع شکایت شهروندان درخصوص مترو اصفهان و تخریب میراث فرهنگی را درخواست کرد.

روند رسیدگی به پرونده قضایی مترو اصفهان غیرطبیعی است
سازمان های مردم نهاد می توانند به پرونده متروی اصفهان ورود پیدا کنند
آنچه مهم است روند رسیدگی به پرونده قضایی مترو اصفهان غیرطبیعی است. آن سو تر؛ سازمان ها یا افرادی بی توجه به اخطار کارشناسان خبره میراث فرهنگی هستند و کمر به نابودی تاریخ اصفهان بسته اند. آیا بهتر نیست مردم شریف اصفهان و حتی همین شاکیان پرونده قضایی مترو اصفهان دوباره اقدام به تشکیل پرونده های جدید در دادگستری اصفهان و مرکز کنند تا بلکه فشار مضاعفی بر دستگاه قضایی ایجاد شود و این نهاد قضایی را مجبور به پاسخگویی کند؟ دادخواه در این باره می گوید: اگر چنین پرونده هایی مجدداً مطرح شوند دوباره به شعبه فعلی ارجاع می شوند. به نظر می رسد این راه حل درستی نباشد، اما با توجه به اینکه در تغییرات اخیر نظام قانونگذاری ایران سمن ها یعنی سازمان های مردم نهاد یا NGO ها حق شکایت پیدا کرده اند اگر تعدادی از سازمان های مردم نهاد در اصفهان شکایت کنند، آن شکایت مجدداً مورد بررسی قرار می گیرد.

این وکیل دادگستری افزود: سازمان های مردم نهاد در زمره دلایل خود می توانند محتویات پرونده ای که در شعبه 15 دادگستری کارکنان دولت است را به مرجع رسیدگی کننده ارائه دهند تا آن مرجع ضمن مطالبه و مطالعه پرونده، تصمیم جدیدی اتخاذ کند.

مسیر متروی اصفهان باید از خیابان شمس آبادی ادامه پیدا کند
اما سخنان دکتر دادخواه در صورتی است که در گزارش های قبلی انتخاب خبر یکی از حامیان میراث فرهنگی در اصفهان ادعا کرده بود اکنون خط اول مترو اصفهان تمام شده است و دیگر نمی توان اقدامات مؤثری درخصوص جلوگیری از تخریب میراث فرهنگی و تاریخی اصفهان انجام داد، و فقط باید تمرکز دوستداران اصفهان بر خط دوم متروی اصفهان و ممانعت از تخریب های آن استوار باشد.

شاکی پرونده قضایی مترو اصفهان در همین رابطه معتقد است که اولاً پافشاری بر اشتباه خود اشتباهی بزرگ تر است، و ثانیاً تمامی کارشناسان منتخب دادگستری، عبور مترو از خیابان چهارباغ را زیان بار برای آثار تاریخی دانسته اند.

دکتر محمدعلی دادخواه در پایان در توصیه به مسئولان قطار شهری اصفهان و همچنین شهرداری اصفهان تأکید کرد: اگر در اندیشه حفظ پیشینگی شهر اصفهان هستید، اگر پاسدار تمدن و میراث فرهنگی این شهر دیرپا هستید مسیر مترو اصفهان را همانگونه که اهل فن و کارشناسان بارها گفتند از خیابان شمس آبادی ادامه دهید، مترو را در ایستگاه دروازه دولت متوقف کنید و از ویرانی بیشتر آثار منحصر به فرد جهانی دست بکشید.

 

اخبار مرتبط:
پرونده قضایی مترو اصفهان روی میز سازمان بازرسی کل کشور
پرونده خط 1 مترو اصفهان در یونسکو تأیید شده است
مترو اصفهان؛ آباد ساز یا ویرانگر
پرونده متروی اصفهان روی میز ایکوموس
متروي اصفهان هنوز از ميراث ايرانيان قرباني مي‌گيرد
خط یک متروی اصفهان راه اندازی می شود
تخلف مدیران قطار شهری اصفهان محرز است
پرونده قضایی متروی اصفهان در آستانه طرح در مجامع بین المللی
از کاخ جهان‌نمای خاتمی تا لکه دار شدن شخصیت بین‌المللی ایران
شهرداری اصفهان به حکم دادگاه توجهی ندارد
آیا با تغییر دولت همه مشکلات بافت تاریخی مجاور مترو اصفهان برطرف شده؟!
دیوارهای مدخل ورودی مدرسه چهارباغ تخریب شد
سلب حمایت فرهنگی سازمان ملل از بنای ارزشمند میدان نقش جهان
نماینده میراث فرهنگی خواستار توقف احداث تونل متروی اصفهان شد 
تخت جمشید در حال نابودی است
ادامه تخلفات در جریان احداث تونل متروی اصفهان
امروز؛ دادگاه متروی اصفهان در تهران برگزار شد
صدور دستور توقف عملیات مترو در اصفهان
مدرسه‌ی چهارباغ با فعالیت مترو پیش از سی‌وسه پل تخریب می‌شود
همه تناقضات مهندس! مدیر عامل مترو:عبور مترو می تواند به سی و سه پل آسیب بزند
عبور کانال مترو سبب آسیب سی‌وسه‌پل شده است
پرونده متروی اصفهان بار دیگر به دادگاه کشیده شد
پيامد عبور مترو اصفهان از خيابان چهارباغ؛ سي‌و‌سه پل ترك برداشت
از سوی تشکل های غیر دولتی کشور؛ گشایش پرونده تخلفات مدیران متروی اصفهان در دادسرای تهران
راه بیراهه مدیران شهری در پرونده متروی اصفهان
متروی اصفهان را باید همچون جهان‌نما به سازمان یونسکو کشاند
همایش مترو اصفهان و ابعاد گسترده آن
لجبازی شورای شهر، شهرداری و میراث فرهنگی بر سر متروی اصفهان
احتمال نشست سي و سه پل وجود دارد
عمليات حفاري مترو اصفهان اطراف سي و سه پل باز هم متوقف شد
احتمال نشست خيابان در نزديكي سي و سه پل افزايش يافت
متروی اصفهان در تنگنای سیاست‌زدگی مدیران شهری
شهردار اصفهان در آستانه استیضاح شورای شهر